Testen

Voor de prijs van een moto !

Met zijn vijf deuren en zijn sprankelende driecilinder krijgt de nieuwe Alto een prijskaartje opgespeld dat je eerder op een middenklasse motor verwacht …
  • Piette François
  • 10 maart 2009
  • Suzuki
Voor- en nadelen
  • 5 deuren
  • Draaicirkel
  • Lichtheid
  • Priis
  • Verbruik
  • Achterraampjes openen minimaal
  • Fragiel kunststof
  • Rubberachtige koppeling
  • Vibraties in traagloop

 

Ah, de Alto. Twintig jaar al rijdt dit micro-stadwagentje over onze wegen. De in 1979 voorgestelde Alto is aan zijn zevende generatie toe hoewel de Japanse constructeur in 2006 gedurende drie jaar de productie stopte. Maar de mindere conjunctuur kwam een handje toesteken en zorgde ervoor dat het segment meer dan ooit de wind in de rug kreeg.

Minder dan 6.000 euro

Alleen al in de maand februari wist de Belgische invoerder goed 650 exemplaren aan de man te brengen terwijl de auto pas in de maand maart bij de concessies terecht kwam. De reden is makkelijk te vinden. De Alto staat met 8.699 euro immers erg goed geprijsd. Van die prijs mag je dadelijk nog eens 15 % van aftrekken vermits de auto minder dan 105 gr/km CO2 uitstoot (103 om exact te zijn). Voor de inwoners van Wallonië gaat daar nog eens 1000 € vanaf die de deelregering hen schenkt. Na even uitrekenen kom je op slechts 5.969 € uit…

Niet slecht …

Voor die prijs krijg je een auto van 3,5 meter met vijf deuren en een kleine koffer. Hij wordt in India in de fabrieken van Manasar gebouwd en eigenlijk is hij de haast perfecte kopie van de toekomstige Nissan Pixo. De auto is behoorlijk afgewerkt maar toch moet je je tevreden stellen met harde en snel beschadigde (krassen) kunststofonderdelen. Bovendien zoeken de passagiers tevergeefs naar een handgreep en, wat minder is voor een 5-deurs, kunnen de raampjes achteraan maar beperkt open.

Stadsvlo

Maar de eigenlijke roeping van de auto is de stad. Hij keert op een zakdoek en de kleine 996 cc metende driecilinder is vrij bereidwillig. Al bij al levert hij toch 68 pk en die hebben weinig moeite met de 855 kg van de kleine vlo. Aan het uiteinde van de motor wordt een manuele vijfbak gemonteerd (4-bak automaat in optie) waarbij de hoogste gang voor een lager toerental erg lang is uit gevallen. De geluiddemping is goed geslaagd maar in traagloop wil de motor nogal vibreren. Het genormaliseerde verbruik ligt op 4,4 liter per honderd en daar heeft zelfs een motor het moeilijk mee. ESP is verkrijgbaar in optie wat in dit segment eerder zeldzaam is.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Suzuki.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km