Skoda
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Zijn grote ronde ogen lijken verbaasd om de wereld te ontdekken. De nieuwe kleine Citroën intrigeert. Nochtans deelt hij de meeste onderdelen met twee neefjes: de Peugeot 108 en de Toyota Aygo. Wat is er eigen aan deze kleine C1?
De sprankelende C1 past perfect tussen de ernstige 108 en de gekke Aygo. Ook de C1 bestaat in verschillende varianten: driedeurs of vijfdeurs en als je nood hebt aan frisse lucht ook met een groot open dak. Je kunt de persoonlijkheid van de C1 ook aanpassen, met bijvoorbeeld een tweekleurig koetswerk met (al dan niet stoffen) dak in contrasterende kleur.
De C1 is geweldig klein, met slechts 3,47 meter van de ene tot de andere bumper. Hiernaast lijken de Hyundai i10 en Renault Twingo tot een grotere categorie te behoren. De keerzijde van de medaille blijkt wanneer je de kofferklep opent: je doet beter boodschappen voor een week dan voor een maand. In het interieur probeert de C1 overal wat centimeters te winnen, maar passagiers achterin missen plaats zodra ze wat groter zijn dan 1,75 meter. Een stadsauto is natuurlijk geen busje …
Achter het stuur ontdekken we een welgekomen verfrissing: felle kleuren, sympathieke ronde instrumenten en een aanraakscherm in het midden. De rijpositie is goed en lijdt niet te veel onder het stuur dat niet regelbaar is in de hoogte. Kritiek is er vooral op het multimediasysteem. Zoals veel stadswagens vandaag gebruikt de C1 het systeem Mirror Screen dat jouw smartphone spiegelt op het centrale scherm. Je hoeft dus niet te kiezen voor een duur navigatiesysteem en kunt de gps van jouw smartphone gebruiken (mits je eerst een app downloadt).
Dit is zonder twijfel de toekomst. Maar vandaag is het nog een ander verhaal, want het systeem kampte voortdurend met allerlei bugs: van de smartphone die niet kan verbinden tot de onnauwkeurige navigatie en het verlies van de verbinding. Dringend te herzien.
De C1 is niet de ruimste of meest verzorgde auto binnenin. De sfeer doet je lachen maar de afwerking staat ver verwijderd van de standaarden van de Hyundai i10. Hij heeft andere dingen te bieden, zoals levensvreugde. Met de 1.2 PureTech van deze test zet de kleine C1 verbazingwekkende prestaties neer en kan hij veel dikkere auto’s evenaren.
De driecilinder met 82 pk is aanvaardbaar soepel bij lage toerentallen en vindt een tweede adem boven 3.000 tr/min. Het voelt nooit alsof hij treuzelt, maar de mechaniek laat zich wel horen: hij trilt en schreeuwt. De basismotor van Toyota-origine is op dit vlak beschaafder.
De C1 blijkt ook even vrolijk te rijden als hij eruitziet: het weggedrag volgt gewillig de kleine motor, al lijken bepaalde koetswerkbewegingen erg uitgesproken. Licht en levendig blijken bochten een plezier, te midden het geluid van de zenuwachtige driecilinder. Het comfort van de schokdemping valt ook mee, de ophanging is voldoende zacht.
De prijzen van de C1 schommelen van 9.590 euro (1.0i Start) tot 15.000 € (1.2i Airscape Shine). De uitrusting is vollediger dan vroeger, met onder meer een snelheidsbegrenzer (maar geen regelaar), een bluetoothverbinding en het systeem Mirror Screen. We betreuren de afwezigheid van een start- en stopfunctie op de 1.2 PureTech.
Afgezien van hun stijl, is de drieling identiek. Welke moet je dan kiezen? Dat is een kwestie van smaak en garagehouder, maar deze C1 heeft nog een troef: het is de goedkoopste van de drie! Dit pittige en leuke autootje tovert snel een glimlach op het gezicht van de bestuurder. Maar laten we duidelijk zijn: praktische aspecten zijn hier niet de prioriteit.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.