Testen

DS 3: kijk eens diep in mijn ogen

De DS 3 luidde de wedergeboorte van het DS-label in en is veruit het populairste model van de volledige reeks. Zijn eerste rimpeltjes worden weggewerkt met nieuwe koplampen, schonere motoren en een automatisch noodremsysteem.

  • Van den Bogaert Robin
  • 13 december 2014
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Dynamisch weggedrag
  • Origineel voorkomen
  • Soepele 1.6 turbomotor
  • Active city brake alleen voor topversies
  • Beperkte binnenruimte
  • Nieuwe led/xenonlichten niet standaard
  • Prijs
  • Problematische toegang tot koffer (cabrio)

Citroën verkocht sinds de herlancering in 2010 ruim 500.000 DS-modellen. De kleine DS 3 legde de basis voor dit succes en neemt maar liefst 320.000 exemplaren voor zijn rekening (hatchback en cabriolet samengeteld). Nog mooier voor Citroën is dat 300.000 van alle DS-klanten overstapten van een concurrerend merk.

Dat inspireerde de toplui van de Franse autogroep om DS verder uit te bouwen. Er wordt volop gewerkt aan de internationale ontwikkeling (onder meer in China) en over enkele jaren moet het gamma dubbel zo groot zijn als vandaag. Deze grote ambities moeten onder meer waargemaakt worden met (als aanvulling op de Citroën-dealers met aparte ruimtes voor de DS-modellen) heuse DS Stores: toonzalen die volledig gewijd zijn aan het Franse luxelabel. Ook in ons land overigens, want in januari opent in Drogenbos een eerste Belgische DS Store.

DS 3 of Citroën DS3?

Citroën probeert DS nu ook te profileren als een apart merk binnen de PSA-groep, naast Peugeot en Citroën. Je kunt het vergelijken met Fiat en zijn sportieve Abarth-label, met dat verschil dat het onderscheid tussen de Citroëns en DS’en toch wel groter is. We mogen dus niet spreken over de ‘Citroën DS3’, maar moeten voortaan kortweg ‘DS 3’ zeggen. Een marketingverhaaltje natuurlijk, dat zelfs binnen Citroën niet helemaal gevolgd wordt. In de grille zie je namelijk nog de dubbele visgraat van Citroën en op de kofferklep van de DS 3 blijft ‘Citroën’ staan onder het DS-logo. Niet bepaald consequent …

Nieuwe ogen

De DS 3 kreeg dus een facelift, maar die heeft niet zo veel om het lijf. De meest opvallende aanpassing? De nieuwe koplampen combineren drie led-modules en één xenonmodule voor een krachtige en heldere verlichting. Voor het dimlicht brandt de xenonmodule, aangevuld met leds. Wanneer het grootlicht nodig is, werken de drie led-modules en de xenonstralen intensiever. Deze technologie oogt niet alleen knap, ze is duurzamer dan halogeenlampen en verbruikt minder energie (50 procent minder bij dimlicht, 67 procent bij grootlicht). Helaas zijn deze lichten niet standaard (behalve op de So Irrésistible en Sport Chic) en betaal je tot 1.000 euro extra.

Active City Brake

De uitrusting van de DS 3 werd ook uitgebreid, met onder meer nieuwe personalisatiemogelijkheden, een achteruitrijcamera, een app als handleiding bij de auto (Scan MyDS) en een functie om de DS 3 terug te vinden met jouw smartphone. Je kunt hem bijvoorbeeld volgen of beperkingen opleggen wanneer je de auto uitleent (tijdstip, locatie, …). 

Nieuw op veiligheidsvlak is de automatische noodrem Active City Brake. Een laser bovenaan de voorruit detecteert wanneer een obstakel te dichtbij komt. Zowel voertuigen die rijden als stilstaan worden opgemerkt. We konden het zelf even uitproberen en … het werkt uitstekend. Er is wel één voorwaarde: je mag niet sneller rijden dan 30 km/u. Voetgangers of fietsers worden overigens niet opgemerkt.

De DS 3 is de eerste Citroën met zo’n noodrem, maar heel wat andere constructeurs hebben dit al jaren en bieden systemen die werken tot een hogere rijsnelheid. Het is wel lovenswaardig dat Citroën zich inspant om de veiligheidsuitrusting te verbeteren (Euro NCAP zal tevreden zijn), maar we betreuren dat de Active City Brake niet verkrijgbaar is met de goedkopere afwerkingen. Het zit in een optiepakket van 750 euro op de So Irrésistible en is alleen standaard op de Sport Chic. Toch jammer als je weet dat de prijzen van de DS 3 pas starten bij 15.245 euro voor de 1.2 PureTech (82 pk) en 16.605 euro voor de 1.4 HDi (68 pk).

Korte test

Bij de eerste kennismaking van de ‘nieuwe’ DS 3 kropen we achter het stuur van de DS 3 Cabrio THP 165 S&S BVM6. Of in mensentaal: de 1.6 turboversie met 165 pk, start-stopfunctie en manuele zesversnellingsbak. Deze motor voldoet voortaan aan de Euro 6-uitstootnorm, verbruikt minder en won 15 pk in vergelijking met zijn voorganger.

De (zeer korte) eerste test bevestigde onze positieve indrukken van zijn voorganger. De 1.6 is een soepele, koppelrijke krachtbron die vooral onderin de toeren zeer goed tot zijn recht komt. Het lijkt wel een diesel, maar dan zonder onaangename klanken. Een vinnige viercilinder, die een goed duo vormt met de aangename zesversnellingsbak. De rijbeleving van de DS 3 is natuurlijk niet veranderd, hij heeft nog altijd een dynamisch weggedrag en de ophanging is relatief droog afgesteld.  

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km