Testen

Ford Focus RS: de Blauwe Ovaal ontbindt zijn duivels!

De gifgroene brulkikker van weleer ruilt zijn karakteristieke vijfcilinder in voor een viercilinder. Bovendien is hij nu standaard voorzien van vierwielaandrijving. Maar of hij daardoor discreter voor de dag komt?
  • Bervoets Wim
  • 03 juni 2016
  • Ford
2,4
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 2,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Discretere look
  • Dynamisch weggedrag
  • Feilloze trekkracht
  • Handgeschakelde versnellingsbak
  • Performante motor
  • met stevige koppeling
  • Comfort op het randje
  • Draaicirkel
  • Enkele afwerkingsdetails

Daar hoeven we ons alvast geen zorgen over te maken. De testauto die ons bij de Ford-importeur staat op te wachten, is namelijk uitgedost in Nitrous Blue, de felblauwe koetswerkkleur die hem overal meteen in het oog doet springen, en waardoor andere weggebruikers weten: dit is geen gewone Focus TDCi…

Moeilijk bescheiden te blijven…

Een echte wolf in schaapsvacht kan je de nieuwe Focus RS moeilijk noemen: de koelsleuven op de motorkap en in de flanken van de vorige Focus RS mogen op het huidige model wel verdwenen zijn, maar de voorbumper is nog altijd diep uitgesneden, de achterspoiler is nog steeds van formaat en de diffusor achteraan met dubbele uitlaat is er ook niet kleiner op geworden.

Binnenin blijft het allemaal iets discreter, en geven alleen enkele RS-logo’s en stiksels in Nitrous Blue weg dat het om een heel speciale versie gaat. Tenminste, wanneer je de standaard sportzetels neemt en niet de optionele zetels met inzetstukken in Nitrous Blue. Of natuurlijk de “racy” kuipzetels…

De startknop!

Een druk op de startknop zegt het meteen: de ingenieurs hebben de cilinder minder opgevangen door wat trucjes in de geluidsafdeling. Een bariton in het interieur, een rauwere sound aan de buitenkant. En een geluid dat niet onder stoelen of banken steekt dat er heel wat potentieel onder de motorkap schuilt!

Daar stopt Ford namelijk zijn 2.3 EcoBoost viercilinder in. Die kennen we al uit de Mustang, maar werd onder handen genomen om hier 350 pk en 440 Nm te produceren. 470 Nm zelfs, in “overboost”. De prestaties? 0 tot 100 km/h in 4,7 seconden, en een onbegrensde topsnelheid van 266 km/h!

Het geheim

Ging de allereerste generatie van de Focus RS uit 2002 nog gebukt onder koppelstuur en loste de tweede generatie uit 2009 dat op met het RevoKnuckle-systeem, dan is dé grote troef van de nieuwe Focus RS vierwielaandrijving.

Vierwielaandrijving? Jazeker: de Focus RS blijft in wezen nog steeds een voorwieltrekker, maar wanneer de voorwielen hulp nodig hebben, stuurt hij tot 70% van het koppel naar de achterwielen. Dankzij “Dynamic Torque Vectoring” gaat het koppel zelfs naar één van beide achterwielen, namelijk datgene met de meeste grip.

En de praktijk?

Daar is de Focus RS heer en meester. De trekkracht vanuit lage toeren is verbluffend, en ook in middelhoge toeren gaat hij er nog steeds als een speer vandoor. En de vierwielaandrijving zorgt voor heel wat vertrouwen: in de bochten kan je veel vroeger terug op het gas dan je verwacht. De Ford geeft immers geen krimp!

Driften

En ja, dan is er nog die befaamde “drift”-modus. Je kunt in die modus de Focus het koppel naar de achterwielen laten sturen, waardoor je strepen op het asfalt achterlaat. Het voelt wat tegennatuurlijk aan voor dergelijke hatchback, maar entertainend is het wel. Al is de Focus RS in zijn andere rijmodi (“Normal”, “Sport” en “Track”) minstens even goed.

Comfort

Een Ford met dergelijke sportieve ambities zal toch geen pretje zijn om dagelijks mee te rijden? Wel, dat valt best mee. De Focus RS is er alleen als vijfdeurs, en de passagiers achteraan verliezen ondanks de stevige voorzetels nauwelijks ruimte. En in “Normal”-modus laat de Ford zich ook gedwee rijden.

Toch moeten we enkele minpunten aanhalen: de koppeling is bijzonder stevig, de draaicirkel groot, en de vering voor sommige mensen net iets te stug. Die kan je via een aparte knop nog steviger maken, maar dat doe je in de praktijk alleen op biljartvlak asfalt of op circuit.

Prijs

De Focus RS kost € 39.300 en krijgt standaard onder meer automatische adaptieve xenonlampen en een automatische klimaatregeling. Voor de items die van de flashy Ford een schreeuwerige Focus maken, zoals de Nitrous Blue-metaalkleur, de Recaro-kuipzetels en de zwarte velgen moet je uiteraard bijbetalen.

Dat moet helaas ook voor het Active City Stop-remsysteem bij lage snelheden, een snelheidsregelaar met begrenzer (je rijbewijs zal je dankbaar zijn als je deze optie neemt!) en parkeersensoren achteraan. En de prijs aan de pomp, ten slotte? Reken op 11,7 l/100 km met een sportieve rijstijl.

Besluit

De vorige Focus RS was een heel extravagante “hot hatch”. Een opvolger ontwikkelen was geen eenvoudige opgave. Maar Ford is er ruimschoots in geslaagd: deze nieuwe Focus RS is een van de meest performante en competente hete hatchbacks die je kan kopen. Het segment van de hot hatches wordt daardoor weer maar eens een stuk interessanter…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km