Testen

Honda Civic Tourer 1.6 i DTEC: Japanse outsider

Honda haalt een bazooka boven om Europa te verleiden: een compacte break die zeer ruim is en aangedreven wordt door een zuinige en krachtige diesel. Volstaat dat om de Europese gevestigde orde te onttronen?

  • Piette François
  • 14 mei 2014
  • Honda
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijcomfort
  • Immense koffer
  • Praktisch
  • Soberheid
  • Soepele en vinnige diesel
  • Geen automaat
  • Leercurve en esthetiek van multimediasysteem
  • Optiebeleid
  • Rijpositie (grote personen)
  • Uitrustingspolitiek
  • Zichtbaarheid achteraan

Akkoord, met zijn design zal de Civic break geen schoonheidsprijzen winnen. Zijn stijl valt moeilijk te combineren met een verlengde achterkant. Maar de bedoelingen zijn goed, want de break is niets meer of minder dan de ruimste in zijn categorie met een koffervolume van 624 liter.

Praktisch                                                                                                      

Bij wijze van uitzondering beginnen we met een blik op de kofferruimte. Die is zo groot dat een Bretoense kast (en de bijhorende schoonmoeder) probleem mee kunnen. En je kunt ook nog 117 liter goederen ‘meesmokkelen’ onder de vloer. Praktisch is ook dat de achterbank neerklapt en dat je de zitting van de achterzetels omhoog kunt klappen tegen de rugleuning. Om wat planten te vervoeren, bijvoorbeeld.

Naar voren

Achter het stuur hebben we gemengde gevoelens: de zetels zijn goed ontworpen en comfortabel. Het design zou niet misstaan in een etablissement van lichte zeden, sommige kunststoffen laten te wensen over en de algemene ergonomie is verre van intuïtief. Op het eerste gezicht vindt een kat zijn jongen niet terug in dit interieur.

Het multimediasysteem is weliswaar compleet, maar in het begin is het complex te bedienen en de presentatie oogt verouderd. De hoofdruimte is ook beperkt voor grote bestuurders en het zicht naar achteren is beperkt. Maar genoeg verwijten.

Eén van de beste diesels

Op de weg vergeet je deze subjectieve beschouwingen over de esthetiek. Deze Civic, beste lezer, rijdt namelijk fantastisch. Om te beginnen verdient de motor lof: hij is minder goed ingekapseld als in de CR-V maar duwt vanaf de laagste toeren. Hij is heel vol, trilt niet en blijft zuinig, met een gemiddelde van minder dan 5 l/100 km. De versnellingsbak, helaas alleen handgeschakeld, is meesterlijk dankzij de korte schakelwegen en perfecte synchronisatie.

Nauwkeurig onderstel

De Civic break wijdt een nieuwe adaptieve ophanging in, uitsluitend voor de achteras. Honda biedt drie modi, van comfortabel (bijna zwevend) tot hard en dynamisch. In het laatste geval is het heel leuk om op bochtige wegen te rijden. De soepele motor, perfecte bak, nauwkeurige voortrein en het gezonde evenwicht laten mooie gemiddelde snelheden toe.

Ook comfortabel

Behalve voor grote personen die nogal hoog zitten, is de Civic Tourer de ideale auto voor lange afstanden dankzij een verzorgde geluiddemping, goede schokdemping, hoog zitcomfort en mooie reeks rijhulpmiddelen op de hogere afwerkingsniveaus: een systeem dat verkeersborden herkent, waarschuwing voor het afwijken van de rijstrook, een adaptieve snelheidsregelaar, een automatische noodrem in de stad (tot 32 km/u), verlichtingsassistent, …

Prijzen

Deze Japanner is geen cadeau: de prijzen beginnen bij 21.990 euro en klimmen tot 30.590 euro voor de hoogste afwerking. Er zijn trouwens vijf niveaus, maar met beperkte opties en mogelijkheden om te personaliseren.

Conclusie

Akkoord, hij is niet goedkoop. Maar deze Civic Tourer behoort tot de beste leerlingen van het segment door de prestaties, de zuinigheid, de immense koffer, de volledige technologie en het nauwkeurige weggedrag. Je laten afschrikken door zijn uiterlijk is een fout: deze auto loont de moeite en scoort op bijna elk vlak.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette - Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km