Porsche
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
Alles is nieuw! Van het platform tot het koetswerk, de uitrusting en zelfs de filosofie van het model. Deze nieuwe C-Klasse trekt een streep onder het verleden en heeft comfort nog altijd als prioriteit, maar is meer high-tech en dynamischer dan vroeger. Wordt deze nieuwe C de Mercedes voor jongeren?
Het eerste wat in het oog springt, is de stijl. Deze C-Klasse profileert zich als een miniatuur van de S-Klasse, waardoor hij sportiever is dan ooit tevoren. Maar ook wat onder dat uiterlijk zit, loont de moeite: het modulaire platform (zoiets is in de mode) laat allerlei fantasietjes toe, zoals de inbouw van een Renault-motor (1.6 dCi 130) of een pneumatische ophanging (als optie).
Maar het meest geslaagd is het interieur: warm, met een onberispelijke afwerking en opvallende sportieve accenten. De materialen en het multimediasysteem zijn een S-Klasse waardig, maar alles wordt hier luchtiger en eenvoudiger gepresenteerd dan in het vlaggenschip. Ons hoor je niet klagen. Geslaagd dus over de hele lijn? Neen, want we betreuren de nipte ruimte achterin (hoofdruimte voor grote personen) en de onregelmatige vormen van de koffer.
Je kunt onmogelijk naast het gigantische multimediascherm kijken (7 of 8,4 duim), dat herinnert aan het feit dat we in een tijd van allerhande connecties leven. Er is een internetverbinding, ruime integratie van de smartphone, webradio, … Dat wordt allemaal bediend met een draaiknop en een groot touchpad … die niet zo intuïtief is als gehoopt, tenminste tijdens de eerste gebruiksdagen. Maar alles is een kwestie van gewoonte …
… tijd voor het echte werk: rijden. In dit geval met een 220 CDI, het goede oude Mercedes-blok met 2,1 liter en 163 of 170 pk. Een motor die hier bijgestaan wordt door een manuele versnellingsbak. Traditioneel vormt die een zwak punt van het merk, maar de bediening is nu aangenamer. De koppeling met zeer lange pedaalslag helpt echter niet.
De motor blijkt nog in verrassende gezondheid en geeft gemakkelijk zijn Newtonmeters af vanaf de laagste toeren. Hij klinkt wel minder aangenaam. Nog een kleine teleurstelling: de ellenlange spreiding van de versnellingsbak, die ten koste gaat van de hernemingen.
En wat een comfort! De pneumatische ophanging van ons testexemplaar leek alle oneffenheden die we tegenkwamen uit te wissen. Dit hoogstaande comfort zou een klasse hoger niet misstaan. Lange trajecten zijn een formaliteit en bovendien heerst bij een stabiele snelheid absolute stilte aan boord.
Het goede nieuws is dat je deze zachte behandeling voor de rug niet moet betalen met een boterzacht weggedrag. Beter nog: de nieuwe C-Klasse houdt koetswerkbewegingen goed onder controle en biedt nauwkeurigheid en wendbaarheid. Hij hoeft zich zeker niet te schamen tegenover zijn concurrenten.
De elektronica en de ontelbare hulpsystemen houden altijd een oogje in het zeil. De C-Klasse zit boordevol veiligheidsuitrusting: een automatische noodrem als een ongeval dreigt, een head-updisplay, voetgangersdetectie, waarschuwing voor wegmarkeringen, een automatische piloot voor files, … Echt hightechmateriaal.
Met een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km is de C-Klasse spaarzaam in gebruik. Helaas ligt de aankoopprijs erg hoog. Weet ook dat je van een C-Klasse vooral geniet wanneer hij uitgerust is met de nodige opties.
Met zijn bekende meesterschap schotelt Mercedes een nieuwe C-Klasse voor die op bijna alle vlakken indruk maken. De S-Klasse toonde de weg en de C-Klasse volgt met veel plezier en grote knowhow. Het comfort en het uitrustingsniveau bereiken een ongelooflijk hoog niveau en vegen de concurrentie weg. BMW en Audi kunnen maar beter hun lessen trekken voor de volgende 3-Serie en A4.
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?
Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?