Testen

Peugeot 3008 1.6 BlueHDi 115: de winnende wind

Er waait een frisse wind door het Peugeot-gamma. Heeft Peugeot met de 3008, die onlangs de titel van “auto van het jaar kreeg” echt een winnaar in handen?
  • Piette François
  • 15 maart 2017
  • Peugeot
3,0
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 2,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 2,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking/presentatie interieur
  • Gewillige en stille motor
  • Levendige en precieze vooras
  • Uitrusting
  • Minder praktische aspecten
  • Passagiers achteraan minder goed bedeeld
  • Rijpositie (naargelang grootte)
De SUV verjaagt de monovolume. Een bekend liedje in het huidige autolandschap. Dat verbergt de nieuwe 3008 onder zijn crossoverjasje. In tegenstelling tot zijn voorganger, die eerder beschouwd kon worden als de Renault Scénic van Peugeot. Concreet heeft hij een lengte van 4,45 meter, waardoor hij een rivaal wordt van de Nissan Qashqai, VW Tiguan en Renault Kadjar. Hogerop Met deze SUV is de Peugeot-strategie duidelijk: de Fransman wil hogerop in het gamma, en krijgt daar de middelen voor. Scherp en met een duidelijk gezicht en unieke achterkant Hij onderscheidt zich duidelijk van de rest van het verkeer. Vooral wanneer je voor de gedurfde “coupe franche” kiest, die twee kleuren combineert. De verschillende stijldetails zullen je misschien niet verleiden, maar ook niet onbewogen laten. Premium-interieur Het interieur van Franse auto’s, er is al genoeg inkt over gevloeid. Vaak terecht, maar het resultaat hier is echt sterk. Het interieur is wellicht een van de grootste kwaliteiten van de 3008, en oogt verzorgd en modern. Geen harde plastics te bespeuren, maar wel mooie inserts in aluminium, stof en chroom. Het digitale instrumentenpaneel kan naar wens gepersonaliseerd worden. Allemaal mooi en wel Maar is er ook plaats voor passagiers? Voorin zeker, zelfs voor de meest fanatieke fastfoodadepten. Achteraan is het lastiger: passagiers kunnen er maar moeilijk hun voeten onder de voorzetels plaatsen en ook de hoofdruimte is niet bepaald gul te noemen, net als de instap. De korte zit van de achterbank kan voor sommige mensen ook lastig zijn. De ruimte achteraan is niet dramatisch, maar iets minder dan bij andere concurrenten. En de koffer? Geen zorgen op dat vlak: de 3008 biedt een volume van 520 liter, een gemiddelde waarde in dit segment. Dat volume is uitbreidbaar via een neerklapbare achterbank in twee delen die een vlakke laadvloer vormt. Misschien had je liever een 40/20/40-verdeling gezien, maar de koffer is geometrisch goed gevormd en de voorzetel kan je ook neerklappen. Qua opbergruimtes moet de 3008 onderdoen voor de creativiteit van de Scénic. Onder de kap Onze versie kwam met de 1.6 HDi van 115 pk en 300 Nm, gecombineerd met een manuele zesversnellingsbak. Hij mag er dan wel meer als een SUV uitzien, hij beschikt (nog) niet over vierwielaandrijving. Intelligente tractiecontrole lost dat probleem (deels) op. De combinatie werkt op de weg bijzonder aangenaam. Hij reageert soepel in alle toerentallen, ligt stil in het oor en verbruikt weinig. We tekenden een gemiddelde op van 6,4 l/100 km op de snelweg en met een soepele rijstijl. Achter het (kleine) stuur Daar vinden we de typische rijhouding terug van moderne Peugeots, met een klein stuur dat laag geplaatst is. In het begin is het even wennen, vooral als je nogal groot bent. Toch vonden wij met onze 1m88 na een testweek een perfecte rijhouding. Weggedrag en comfort Het goede nieuws is dat er nog andere tradities zijn, namelijk gefinetunede chassis, en dat die hier niet worden vergeten. De vooras van de 3008 is levendig en snedig, waardoor bochten maar kleine stuurbewegingen nodig hebben. Het precieze en directe stuur geeft een heel sportief gevoel. Sportiever alleszins dan in de Renault Scénic is ook de demping, ondanks de betere velgmaat. Uitrusting Peugeot heeft dus het nodige gedaan om zijn 3008 op een hoger niveau te krijgen. De uitrusting volgt eveneens, met een geüpdatet multimediasysteem met Apple CarPlay en Android Auto, met alle moderne rijhulp (rijstrook- en dodehoekwaarschuwing, automatische noodremhulp, adaptieve snelheidsregelaar,…) 360-gradencamera, inductielader voor je smartphone, enzovoort. Alleen fileassistentie ontbreekt. Prijzen Peugeot biedt de 3008 al aan vanaf € 25.300 (1.2 PureTech van 130 pk). Voor een diesel moet je ongeveer € 1.000 extra rekenen. De beste koop, de 3008 1.6 HDi Allure, kost € 31.250. Liefhebbers van sportieve luxe kunnen terecht bij de GT Line, die vanaf € 33.650 begint en een 1.6 HDi-motor onder de kap heeft. Een 2.0 HDi is er ook, en wel in verschillende vermogensversies (136, 150 en 180 pk). Besluit De overgang van monovolume naar SUV brengt uiteraard enkele beperkingen met zich mee op vlak van moduleerbaarheid en interieurruimte. Maar vergeet zijn voorganger: hier is de nieuwkomer. Ondanks beperktere ruimte achteraan en de afwezigheid van vierwielaandrijving verdient de 3008 de titel van auto van het jaar volledig. Dit hypermoderne product onderscheidt zich duidelijk van de rest en brengt heel wat rijplezier met zich mee. Nog een SUV, inderdaad, maar een auto met een eigen karakter. Een van onze favorieten van het jaarbegin!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km