Testen

Niets houdt hem tegen!

Met zijn grote V8, zijn indrukwekkende afmetingen en zijn net zo imposante gewicht volgt de nieuwe Land Cruiser niet de tendens om ecologisch verantwoorde auto’s te bouwen. In tegenstelling van de meeste « parade » SUV’s is hij ontwikkeld als, gekocht voor en zelfs meestal gebruikt als een echte 4X4 die de moeilijkste paden kan bewandelen.
  • Piette François
  • 11 december 2007
  • Toyota
Voor- en nadelen
      57 jaar is hij ondertussen! Al meer dan een halve eeuw ploegt de Toyota Land Cruiser door de modder, het zand en/of over de rotsen. Hij werd al in 1951 voorgesteld en is dus bijna zo oud als het merk zelf. In 1965 werd hij trouwens het eerste model dat Toyota exporteerde. Naast dit ouderdomsrecord draagt hij, met 5 miljoen stuks, ook de titel van meest verkochte 4X4 in de wereld. Voor de achtste generatie van deze rijdende mythe, heeft Toyota geen esthetische risico’s genomen. De (erg trouwe) klanten zijn hier immers niet van gediend en verwachten dat de nieuwe gewoon op de oude lijkt. Tevergeefs zoek je hier naar vloeiende lijnen of een scherp en flitsend design. Het lastenboek beperkt zich tot de alle-terrein capaciteiten van de auto: grote aan- en afrijhoeken, ruime bodemvrijheid, bescherming van de carosserie enz....

      Vijf tot zeven

      Met 6 cm in de lengte en 3 cm in de breedte, groeit de millésime 2008 nog een beetje zonder daarbij te overdreven. Dankzij het verkleinen van het motorcompartiment werd echter de comfortafstand, van het gaspedaal tot aan achterklep, 13 cm groter. Nadat je letterlijk in de auto geklommen bent, kom je in een reusachtige ruimte terecht waar alles navenant is. Van de deurgrepen tot het stuurkussen of nog de centrale armsteun en de handel van de nieuwe automatische bak met 6 versnellingen, alles ziet er even groot en viriel uit.
      Met een lengte van 4,956 meter kunnen in de Land Cruiser, in functie van de gekozen configuratie, 5 tot 7 personen plaatsnemen. De tweede zetelrij kan in 40/20/40 opgedeeld worden en de middelste zitplaats kan tot een reusachtige armsteun omgetoverd worden. De drie zetels van deze rij kunnen elk over 10,5 cm verschoven worden, maar het is wel moeilijk om je voeten onder de voorzetels kwijt te geraken. De rechterstoel van deze rij kan omgelegd worden, waardoor je toegang krijgt tot de achterste zitjes. Het zijn eerder noodzitjes, die je echter kan opplooien en tegen de zijkant bergen wanneer je ze niet nodig hebt.

      Authenticiteit en technologie

      Anders dan zijn concurrenten, blijft Toyota vasthouden aan de traditionele architectuur met een robuust ladderchassis. Dit zorgt evenwel voor een betere efficiëntie bij het echte 4x4 werk. Waar de achterophanging volledig identiek is aan die van het vorige model, is de voorophanging totaal nieuw. De oude torsiebaren verdwenen en werden vervangen door comfortabelere veren. En dat voel je duidelijk op de weg, waar de nieuwe veel overtuigender is als het oude model.
      Maar toekomstige kopers willen hun aanwinst liever op moeilijke terreinen zien schitteren. En ze zullen niet ontgoocheld zijn. Niet alleen de aan- en afrijhoeken en de zijdelingse helling namen toe. Talrijke rijhulpen doen hun opwachting of ze werden geperfectioneerd. Beginnen we met het KDSS of het Kinetic Dynamic Suspension System. Simpelweg gezegd zijn dit actieve anti-rolbaren, die zich aan het terrein aanpassen. Nog geperfectioneerder is het gecombineerde actieve ophangingssysteem, dat momenteel enkel op de benzineversies gemonteerd wordt. Deze Crawl Control is de Japanse versie van het gekende « hill descent » dat verder doorontwikkeld werd. Het laat toe om tijdens een afdaling de pedalen te vergeten en enkel te moeten sturen terwijl de elektronica, via het ABS en het ESP, de remmen en dus de snelheid controleert. Maar bij de nieuwe Land Cruiser kan je de voordelen van het systeem ook bij stijgingen en zelf op het vlakke gebruiken. Zelfs in de meest erbarmelijke omstandigheden sleurt dit systeem je er wel door. Een kleine unit op de console laat je toe om tussen 3 snelheden te kiezen (tot 5 kmh). Het werkt erg efficiënt en is zelfs amusant, maar je vraagt je toch af wanneer de elektronica ook nog het stuur zal overnemen en de chauffeur enkel een, geprivilegieerd, toeschouwer wordt.

      Minstens 14 l/100 km

      Gelukkig heb je nog de keuze en kan de elektronica uitgeschakeld worden. Je kan dus zelf de korte overbrenging inschakelen of nog de centrale differentieel blokkeren en zo de klimcapaciteiten van de auto verhogen. De nieuwe V8 diesel draagt trouwens een serieuze steen bij tot deze prestaties. Met zijn 650 Nm die al vrijkomen bij 1600 toeren, geeft het blok blijk van een uitzonderlijke rondheid en zachtheid, waarbij hij perfect ondersteund wordt door de nieuwe 6-bak. Met 286 pk’s en een leeggewicht van 2,6 ton zijn de prestaties met een top van 210 en een acceleratie van 0 tot 100 in goed 8,2 sec meer dan behoorlijk. Maar….Het aangekondigde gemiddelde verbruik van 10,2 liter is totaal onrealistisch. In de praktijk is het werkelijk onmogelijk om onder de 14 liter te blijven en dat is voor een diesel toch behoorlijk veel, zelfs al is het een V8. Prijs van dit moois: de “basis”versie start pas aan 66.000 euro.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François
      Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Toyota.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km