Testen

Nog sterker !

De Land Cruiser is wat je noemt een instituut. Het is helemaal geen SUV die ontworpen is om vooral langs boulevards en terrasjes te flaneren, maar wel om als een echte alle-terreinwagen de zwaarste hindernissen te beklimmen. En nu wordt ie nog sterker, met een dikke V8 diesel onder de kap.
  • Piette François
  • 01 september 2008
  • Toyota
Voor- en nadelen
  • Excellente automaat
  • Immense koffer
  • Leuk weggedrag
  • Royale binnenruimte
  • Soepele motor
  • Terreincapaciteiten
  • Veiligheid
  • Belangrijke massa
  • Gewicht
  • Hier en daar hard plastic
  • Hoog verbruik

Presentatie

De Toyota Land Cruiser klimt al sedert 1951 over de moeilijkste obstakels. Zijn hele leven al ziet hij er behoorlijk hoekig uit en ook nu kan je de lijn moeilijk knap of vloeiend noemen. Je herkent de Land Cruiser dan ook dadelijk aan zijn indrukwekkende carruur met afmetingen om “U” tegen te zeggen: 4,950 m lang, 1,910 m hoog en 1.970 m breed. Dit is wat je noemt een stevige jongen!

Een goeie, dikke V8

...maar dan een diesel! De nieuwe heeft de vorige 6-cilinder opzij geschoven en laat zich nu een 4,5 liter grote V8 welgevallen. Die levert goed 286 pk, terwijl het koppel van 650 Nm al bij 1.600 toeren present tekent. Al dat vermogen wordt via een 6-gang automaat naar de te verkiezen ondergrond versluisd. Reserves genoeg dus om de Land Cruiser door alle situaties heen te worstelen. De koppelrijke motor herneemt al vanaf traagloop om de erg zware koets voort te bewegen. Erg zwaar, en ik weeg mijn woorden, want 2,6 ton leeggewicht zijn niet van de minsten. Het gouwe ouwe ladderchassis staat bekend om zijn robuustheid, maar niet bepaald om zijn lichtheid. De automaat past perfect bij de motor en zijn zachte en progressieve werking laat toe om met de nodige kracht toch zacht weg te rollen. Wat in zware alle-terreinomstandigheden een groot voordeel is. De motor laat goed horen dat het een V8 is, met een typisch dieselgeklepper erbij, maar onaangenaam kan je dit zeker niet noemen.

Erop en erover

Wat we in deze Land Cruiser aan technologie te zien krijgen, grenst werkelijk aan het ongelooflijke. De elektronische rijhulpen zijn haast niet meer te tellen, maar ze helpen je wel door of over elke hindernis. Laat ons toch even proberen: korte overbrenging, lange overbrenging, adaptieve ophanging (speciaal de aktieve torsiebaren) hill-descent control, noem maar op en je vindt het wel ergens. De Crawl Control bvb lijkt wat op laatstgenoemde, maar laat je toe om het op even welke helling steeds dezelfde snelheid te houden.

In de praktijk bestaat er dus (bijna) geen hindernis die de Land Cruiser niet aankan. Met een verbazend gemak kan hij elke molshoop, zandduin of put aan. Bij overbruggingen kan hij erg steile stukjes met duizelingwekkend stijgingpercentages, zonder veel problemen aan.

Op de gewone weg is de Land dankzij zijn soepele ophanging erg comfortabel. Toch zijn er drie standen voor de adaptieve ophanging. Als je van Comfort over normaal naar Sport schakelt verandert de Land Cruiser heus niet in een Lotus Elise en dus beperk je je maar beter tot de twee eerste modes als je over de autostrade wil cruisen. Het weggedrag mag best als gezond omschreven worden, maar toch blijf je maar beter alert op bochtige wegjes want 2,6 ton betekenen toch heel wat inertie. Gelukkig dus maar dat de remmen van goeden huize komen.

Comfortabel !

Je kan de Land Cruiser als 5- of als 7-zitter bestellen. Maar in beide gevallen is de interieurruimte werkelijk ongelooflijk en dus eerder op zijn Amerikaans. En dat merk je ook wat aan de stoelen. Ze zijn groot en zacht, maar bieden te weinig zijdelingse steun. Tijdens het rijden worden de oneffenheden goed weggefilterd, terwijl ook de geluidsdemping best geslaagd is. Enkel bij hogere snelheden op autosnelwegen heb je wat windruis, maar dat is absoluut normaal.

Uiteraard profiteert ook de bagageruimte van de reusachtige afmetingen. Ze is zo groot dat je er zelfs in moet kruipen als je de laatste boodschappen uit de hoeken moet halen. Sprak er daar iemand van een verhuis?

Toch nog een opmerking over de afwerking. Alles zit goed en strak in elkaar, maar voor een auto met een basisprijs van meer als 66.000 €, wordt er toch wel erg veel hard plastic gebruikt.

Prijzen en uitrusting

Om juist te zijn, moeten we zeggen dat de basisprijs 66.250 € bedraagt. Niet bepaald een cadeau dus. Voor die stoere prijs krijg je automatische airco, regensensoren, een multifunctioneel stuur, 5 jaar of 150.000 km garantie en een elektrochromatische achteruitkijkspiegel.  Omdat het oog en het oor ook wat willen krijg je er nog verdonkerde ruiten, 18-duimsvelgen, radio met 6-Cd wisselaar, MP-3 lezer en 9 speakers bij. En uiteraard ontbreken automatische lichten, handsfree enz niet op de lijst van de serie-uitrusting. Toch is het jammer dat je bij deze prijs nog een (serieuze) extra van 1840 € moet neertellen voor leder. En te bedenken dat er nog vier andere versies bestaan waarbij de prijs tot 78.930 € kan oplopen.

Ter vergelijking geven we nog even mee dat de Range Rover Diesel verkrijgbaar is vanaf … 84.800 € ! Daarbij vergeleken lijkt de Land Cruiser dan toch een cadeautje.

Het verbruik daalt nooit beneden de 12 liter per honderd en je moet eerder op een gemiddelde van 14 liter rekenen. Omgezet in CO2-uitstoot geeft dat 270 gr/km.

Besluit

Als opvolger van een 57-jaar oude dynastie legt de Land Cruiser de lat weer wat hoger en wint hij het niet alleen aan kracht, maar lijkt hij ook beter aangepast aan normale wegen. Hij is comfortabel en zelf gebruiksmakkelijk…eens je aan zijn enorme afmetingen gewend bent, hoewel een ritje door de stad wel nooit een sinecure zal worden. Maar eens weg van begane paden laat hij zich door niets tegenhouden!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Toyota.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km