Testen

Audi A5 2.0 TDI vs BMW 420d: stijlvolle spierkracht

Een berline is niets voor jou. Er gaat niets boven een sensuele coupé om je hart sneller te doen slaan elke morgen dat je naar jouw werk vertrekt. Is de nieuwe 4-Serie verleidelijk genoeg om het op te nemen tegen de sublieme A5 van Audi?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 maart 2014
  • BMW
BMW
    Audi A5

      Het is even wennen: voortaan dragen de coupés van BMW een naam met een even nummer. Weg dus met de 3-Serie Coupé en leve de 4-Serie. Hoewel de nieuwe naam die gekozen werd door de marketingjongens het probeert te verbergen, blijft de 4-Serie niets meer of minder dan een 3-Serie Coupé. Hij neemt het platform over van de nieuwe 3-Serie, met precies dezelfde wielbasis en bijna dezelfde bestuurderspost.

      Opvallende heupen

      De designers gaven de 4-Serie een lijn met meer onderscheid. Vooral het profiel evolueerde, met het steile dak dat de indruk geeft door de lucht te klieven. Maar het detail dat het verschil maakt, vind je boven de achterwielen: de elegante en verbrede spatborden lopen over de flank als de spieren van een roofdier dat klaar is om te springen. Daarnaast blijft de Audi A5, de meest Italiaanse van alle Duitse auto’s (dankzij ontwerper Walter de Silva), een sierlijke verschijning. Het eenvoudige accent van de led-dagrijlichten bij zijn technische update laat toe om probleem te rivaliseren qua stijl. Het verschil tussen de twee ontwerpen is een keuze van het hart.

      Gedeeld plezier

      De grote zijdeuren van de 4-Serie zijn niet altijd praktisch te bedienen in een krappe omgeving, maar zorgen ervoor dat je minder acrobatentoeren moet uithalen dan in de A5 om achterin plaats te nemen. De lange wielbasis van de BMW (2,81 meter tegenover 2,75 meter voor de A5) helpt ook om achterin wat meer ruimte te scheppen voor de knieën. De ruimte ter hoogte van de ellebogen (1,4 meter) en de hoofdruimte (91 cm) zijn echter gelijkaardig. In beide gevallen is er genoeg plaats om bij gelegenheid twee extra passagiers mee te nemen. Het moeten dan wel heel kleine vrienden zijn …

      Koffer

      Ook al kies je een coupé doorgaans niet alleen voor zijn praktische aspecten, toch dringt een blik op de kofferruimte zich op. De twee coupé gebruiken hun lengte (meer dan 4,60 meter) voor een redelijk volume: 455 liter in de A5 en 445 liter in de 4-Serie. De Audi onderscheidt zich door de regelmatige vorm, waardoor je de koffer gemakkelijker kunt benutten. In beide gevallen kan de rugleuning van de achterbank eenvoudig neergeklapt worden via handgrepen in de koffer. Zie je wel dat ook een coupé praktisch kan zijn?

      Laag boven de grond        

      Puristen zullen de zitpositie van de 4-Serie verkiezen. Daarin zit je aanzienlijk lager dan in de Audi. Met minder dan 50 cm is het zwaartepunt van de 4-Serie het laagste van alle recente BMW’s. De A5 scoort dan weer met zijn onberispelijke afwerking. Maar in de beide gevallen is de sfeer aan boord eerder burgerlijk dan echt sportief. De boordplanken blinken niet uit in originaliteit: ze zijn gekopieerd uit de A4 en 3-Serie.

      Hard of zacht

      BMW en Audi hebben sportieve benzineversies in de catalogus, maar hier stellen we ons tevreden met de 2.0 diesels. Ze ontwikkelen respectievelijk 184 en 177 pk en bieden topprestaties met een laag verbruik. In beide gevallen is er 380 Nm koppel en blijft de CO2-uitstoot onder 125 g/km. Op papier overtreft de viercilinder uit München zijn tegenhanger uit Ingolstadt met een 0 tot 100 km/uin 7,5 tegenover 8,2 seconden. Dat gevoel wordt bevestigd op de weg met een ‘harder’ karakter voor de mechaniek van BMW. Qua werkingscomfort neemt de zachte 2.0 TDI een voorsprong. Zijn geluid is ook beter gedempt.

      Acht versnellingen

      Als alternatief voor de standaard manuele zesversnellingsbakken, kun je in beide gevallen kiezen voor een automaat. BMW biedt de uitstekende achttrapsautomaat van ZF-origine terwijl Audi zijn continu variabele transmissie Multitronic gebruikt. Een minder sportieve combinatie, maar opnieuw erg comfortabel in gebruik.

      Verstevigingsarm

      En op de weg? Laten we niet rond de pot draaien: deze coupés verkiezen het comfort boven een sportief weggedrag. Dat voel je vooral in de Audi die, hoewel hij zeer doeltreffend is, wat ‘zoutloos’ is bij een dynamische rijstijl. Het is bijvoorbeeld jammer dat de feedback van de stuurbekrachtiging niet zo natuurlijk aanvoelt. Het dikke koppel dat naar de voorwielen wordt gestuurd veroorzaakt ook koppelreacties in het stuur. Bij een sportieve rijstijl komt de BMW 4-Serie overtuigender voor de dag. De verstevigingsarm op de vooras, tussen de draagas en de onderkant van de koets, maakt hem snediger dan de huidige 3-Serie. Maar je vindt hier niet de leuke levendigheid van de vorige compacte coupés van BMW.

      Conclusie

      In beide gevallen blijft een echt sportief weggedrag achterwege. In deze coupés geniet je wel van veel comfort bij lange ritten. De A5 trekt zich op dat vlak goed uit de slag met zijn stillere 2.0 TDI. De BMW 4-Serie heeft een iets sportiever temperament en blijkt uiteindelijk een betere synthese voor bestuurders die een snedige coupé zoeken.

      BMW

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

      4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km