Testen

Audi RS6 vs BMW X6 M: alternatieve sport

Genieten van buitenaardse prestaties betekent niet noodzakelijk dat je opgescheept zit met een onpraktisch coupékoetswerk. Bestuurders die alternatieve sportiviteit zoeken, kunnen bijvoorbeeld kijken naar een RS6 Avant van Audi of de SUV-coupé X6 M van BMW. De sleutel voor plezier op alle fronten?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 juli 2015
  • BMW
BMW X6 M
    Audi R8

      Het is niet altijd gemakkelijk om te gaan shoppen met een sportwagen. Hier vormt dat geen probleem. Deze twee beesten hebben een koetswerk met genoeg centimeters. De Audi RS6 is met zijn lengte van 4,98 meter geen kleine jongen. Hij is zelfs nog een handvol centimeters langer dan de X6 M (4,91 meter).   

      Atleten

      Meer nog dan de lengte maken de dikke schouders vol steroïden indruk bij de Audi. Zo lijkt deze break geen kleine muis naast het monster van BMW waarvan het dak toch 1,69 meter hoog is. Dat is 23 cm hoger dan dat van de Audi.

      De kofferruimtes zijn ook omvangrijk: 565 liter voor de RS6 en 580 liter voor de X6 M. In gebruik neemt de break het voortouw dankzij de lagere laaddrempel en de gemakkelijker te benutten vormen. Als de gelegenheid het vereist, kun je trouwens tot 1.680 liter, tegenover 1.525 liter voor de BMW.

      V8 biturbo

      Tegenover de vorige RS6 met zijn 5.0 V10 van Lamborghini met twee grote turbo’s, lijkt de 4.0 V8 biturbo nog bescheiden. Zijn officiële verbruik daalt van 14 naar 9,8 l/100 km. Het verbruik van de 4.4 V8 uit de X6 M daalde met 20 procent tegenover de vorige generatie: van 13,9 l/100 km naar 11,1 l/100 km.

      Natuurlijk kun je die theoretische waarden alleen benaderen als je uiterst ecologisch rijdt. Het reële verbruik varieert in beide gevallen van 12 tot gemakkelijk meer dan 30 l/100 km naargelang het ritme. Onthoud wel dat de break doorgaans iets minder drinkt dan de SUV.

      Bijzonder wendbaar

      Het motorblok van de RS6 verloor twintig paarden, twee cilinder en één liter cilinderinhoud tegenover zijn voorganger. Maar geen paniek: hij accelereert nog altijd verduiveld snel. Vooral de wendbaarheid voor een break van deze grootte verbaast, meer nog als je kiest voor het Sport Quattro-differentieel dat het vermogen tussen het linker- en rechterachterwiel verdeelt. Je kunt zelfs al remmend door de bocht (als je even de prijs vergeet). De winst in wendbaarheid tegenover de lompere vorige generatie is indrukwekkend.

      Niveauregeling

      De capaciteit van de X6 M om vlak in te sturen verbaast evenzeer, ondanks zijn hoogte. De doeltreffende achterophanging met automatische niveauregeling lijkt niet te verschalken. Maar een kleine weg ‘aanvallen’ vanuit zo’n hoge zetel geeft nog altijd dezelfde indruk als joggen op hoge hakken. Het differentieel achteraan met vectoriële koppelverdeling helpt ook om doeltreffender te ‘kantelen’ in bochten. Het is moeilijk te geloven dat je een auto van meer dan 2.200 kg bestuurt.

      Nooit buiten adem

      Het is een eufemisme om te stellen dat de twee V8-motoren met dubbele drukvoeding nooit adem tekortkomen om de passagiers in hun zetel te duwen. Op papier heeft het 4.4 blok van de  Bayerische Motoren Werke de mooiste eigenschappen: 575 pk en 750 Nm tegenover 560 pk en 700 Nm voor de 4.0 V8 van Audi.  

      Door zijn lagere gewicht en betere stroomlijncoëfficiënt is het echter de RS6 die het snelst sprint (0 tot 100 km/u in 3,9 in plaats van 4,2 seconden) en de hoogste topsnelheid haalt (tot 305 km/u tegenover 280 km/u voor de X6 M).

      Dr. Jekyll et Mr. Hyde

      Nadat we de tellers en vooral de grote remmen op de proef hebben gesteld, genieten we van het comfort van deze auto’s. In deze configuratie overtuigt de RS6 het meest. Zijn gestuurde ophanging haalt een filteringsniveau dat de hardere X6 M niet kan bieden.

      Conclusie

      In beide gevallen kun je genieten van een woeste mechaniek met ongekende prestaties, terwijl het gebruikscomfort nauwelijks beperkingen kent. En dat allemaal voor de prijs van een Porsche 911. Genoeg om je te laten verleiden dus. Uiteindelijk overtuigt de RS6 Avant het meest door zijn lagere gewicht. Maar de X6 M heeft een charismatische stijl die de liefhebbers van het genre zeker zullen waarderen.

      BMW

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

      4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km