Testen

Bentley Continental GT V8 S vs Mercedes S500 Coupé: midlifecrisis

Is je portefeuille goed gevuld maar je huis leeg? Hebben de kinderen het nest verlaten en kun je niet meer weerstaan aan een sportieve coupé? Wil je bovendien niets aan comfort inboeten, dan moet  je één van deze auto’s hebben: de Mercedes S-Klasse Coupé of de Continental GT van Bentley.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 december 2014
  • Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S
    Mercedes-Benz

      De nieuwe grote coupé van Mercedes, de opvolger van de CL, laat zich vanaf nu S-Klasse Coupé noemen. Het is een nieuw lid van de familie die al bestaat uit twee berlines (een korte en een lange) en die binnenkort wordt uitgebreid met een chique Maybach-versie. Toch krijgt de S-Klasse Coupé een eigen esthetische persoonlijkheid, zeker achteraan.

      Dankzij de nieuwe proporties (de S Coupé is korter en lager dan de vorige CL Coupé) behoudt deze gigantische coupé van meer dan vijf meter lang toch dynamische allures. In vergelijking hiermee lijkt de Bentley klassieker. De Continental GT werd in 2012 herwerkt, maar blijft dicht bij het oorspronkelijke model dat … tien jaar geleden gelanceerd werd. Alleen de achterlichten evolueerden grondig. Maar de allures van deze Conti GT blijven knap, vooral dankzij de gespierde wielkasten achteraan. En er prijkt een Bentley-logo op de motorkap …  

      So British …

      De S Coupé onderscheidt zich van zijn berlinebroers door een ander dashboard aan de passagierszijde. Voorts baad je in dezelfde sfeer van luxe en verfijning. Geen enkele auto kan concurreren met dit zitcomfort, dankzij de instelmogelijkheden en de massages van de zetel, zoals de hot-stonemassage die Aziatische specialisten evenaart.

      Veelzeggend voor de zorg voor detail is dat zelfs de armleuningen verwarmd worden als je de stoelverwarming activeert. Zalig in de winter. De Bentley biedt een ander soort luxe. Minder ‘comfortabel’ en technologisch, maar meer Brits. De materialen lijken nobeler. Het leder is zachter en voelt anders. Bij het bewonderen van de houtnerven krijg je de indruk door een oud bos te wandelen …

      Technologie

      Qua uitrusting klopt de Duitse coupé gemakkelijk zijn Britse tegenhanger. Door camera’s, allerlei sensoren, zijn artificiële intelligentie en zijn futuristische optielijst beweegt de S Coupé in een andere wereld. Hier betaal je het ‘oude’ concept van de Continental cash. Zoek niet naar een automatisch rijsysteem voor files of de Magic Body Control die de weg voor de auto scant en de gestuurde schokdempers aanpast. Dat zijn privileges voor de bestuurders van de S-Klasse.

      Elitaire prijzen

      Standaard kost de Bentley Continental GT minstens 170.000 euro met de ‘kleine’ V8-motor. De V8 S zoals hier getest, die iets krachtiger is en strakker op de weg ligt, is van jou voor circa 190.000 euro. Deze keer zit de Bentley in een andere wereld …

      Zelfs met de optionele 4Matic vierwielaandrijving die standaard is bij Bentley, is de prijskloof met de S 500 Coupé erg groot (hij kost 130.000 euro). Voor dat prijsverschil kun je je S-Klasse Coupé versieren als een kerstboom.

      Supersportief

      De V8 van Mercedes is minder sportief (456 pk tegenover 521 pk), maar levert ongeveer evenveel koppel als de V8 van Audi-origine in de Bentley (700 Nm tegenover 680 Nm). De prestaties zijn dan ook de moeite, met een tijd van respectievelijk 4,6 seconden en 4,5 seconden naar 100 km/u. Chrono’s van sportwagens, ondanks de luxueuze verpakking.

      Die vergelijking gaat niet langer op zodra het eerste rempunt nadert. Er bestaan geen mirakels: het hoge gewicht van deze ‘sportieve limousines’ laat zich voelen bij het remmen. Het gaat om mastodonten van meer dan twee ton (zelfs bijna 2,3 ton in het geval van de Bentley). Dat helpt natuurlijk niet om snel tot stilstand te komen.

      Inspiratie uit de motorwereld

      Met de optionele vierwielaandrijving van ‘onze’ S 500 Coupé was de intelligente Magic Body Control niet mogelijk. Die is alleen verkrijgbaar met achterwielaandrijving. Jammer, want we hadden graag de sportmodus uitgeprobeerd waarmee deze coupé wendbaar door de bochten balanceert zoals een motorfiets.

      Maar zelfs met de klassieke pneumatische ophanging biedt de S Coupé verbazingwekkende rijeigenschappen voor zo’n vlaggenschip. In de S-versie, die iets strakker op de weg ligt dan de klassieke GT V8, krijgt de Bentley wel de eerste plaats voor zijn dynamisme op bochtige wegen. Hij is niet zozeer doeltreffender, maar geeft een extra dosis spirit.  

      Conclusie

      Bij een objectieve vergelijking is de S-Klasse Coupé in het voordeel met zijn ruimere plaatsen achterin, comfortabeler wegcontact, modernere technologie, minder hoog gewicht en minder elitaire prijzen. Laat je je beïnvloeden door passie, dan doet de Bentley Continental weer helemaal mee. Hij behoudt het voordeel van een prestigieuzer merkimago, een sportiever weggedrag en een interieur met onnavolgbare sfeer.

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km