Testen

Audi S3 vs BMW M135i xDrive vs Mercedes A45 AMG: vier maal vier

Deze drie chique compacte auto’s onderscheiden zich door hun krachtige motoren en vierwielaandrijving. Genoeg om ons naar de zevende hemel te voeren? Tijd voor een test op de weg.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 februari 2014
  • Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A 45 AMG
    Audi A3

      Stille waters hebben diepe gronden. Dat wordt bevestigd door deze drie concurrenten die ondanks hun vermogen vrij discreet blijven. Zo zullen je schoonouders niets vermoeden wanneer je komt eten. Maar verzwijg dan wel de prijs van jouw nieuwe auto, anders wordt het meteen duidelijk.

      Prijs van een ster

      De prijzen van de compacte modellen lopen langzaam maar zeker op. Bij Mercedes is de keuze snel gemaakt: de A45 AMG is er alleen als vijfdeurs met vierwielaandrijving en automaat (dubbele koppeling en zeven versnellingen). Prijskaartje: 48.642 euro. Even slikken …

      Een gelijkaardige versie van de Audi S3 (Quattro, Sportback en S-Tronic) heeft een meer redelijke prijs van 42.600 euro. BMW factureert dan weer zijn M135i xDrive (vijf deuren, automaat en vierwielaandrijving) tussen de twee: 44.150 euro.

      300 tot 360 pk

      Nu de geldkwestie geregeld is, kunnen we tot de kern van de zaak komen en over de motoren spreken. Je moet je tevreden stellen met ‘gewone’ viercilinders bij Audi en Mercedes, maar de M135i heeft een zescilinder-in-lijn, een 3.0 biturbo met 320 pk en 450 Nm.

      De bescheiden architectuur en cilinderinhoud van het nieuwe AMG-blok verhinderen niet cijfers neer te zetten die nog indrukwekkender zijn. De tovenaars uit Affalterbach puurden 360 pk uit de tweeliter viercilinder. Dat is 180 pk per liter, een record voor een motor die in serie gebouwd wordt. Meer nog: het koppel van 450 Nm evenaart de ‘grote’ drieliter van BMW.

      De Audi S3 gebruikt de 2.0 TFSI van de Golf GTI, maar opgevoerd van 220 naar 300 pk (380 Nm). De compacte sportieveling van Audi is gevoelig minder krachtig, maar op papier doorstaat hij de vergelijking met een sprint naar 100 km/u in 4,9 seconden tegenover 4,7 seconden voor de BMW en 4,6 voor de Mercedes.

      Geleidelijk …

      Dankzij de vierwielaandrijving lijken deze drie sportievelingen onverstoorbaar op natte wegen en op ons testparcours: de kracht van de mechaniek wordt doeltreffend op de weg overgebracht. We merken een eerste verschil in het karakter tussen de drie motorblokken.

      De 2.0 TFSI van de Volkswagen-groep duwt als een grote turbodiesel met een gedempt geluid. Het maximumkoppel is beschikbaar vanaf 1.800 tr/min en maakt het mogelijk om als een kanonkogel uit de bocht te schieten. Over het hele toerental lijkt deze motor nooit te verzwakken. Een uitstekende eigenschap voor de prestaties, maar iets minder voor de sensaties omdat alles nogal geleidelijk verloopt.

      … of explosief?

      In de A45 AMG is het precies andersom. In normale modus rijdt hij zacht, maar de Mercedes verandert van gezicht in de Sport-modus. De acceleraties zijn duivels en de motor reageert bijzonder snel voor een turboblok. Bij 5.500 tr/min, net voor de rode zone, vindt hij zelfs nog wat extra adem.  Je zou bijna betwijfelen of het inderdaad maar een tweeliter is. En dan spreken we nog niet over het geluid met de optionele sportuitlaat, die je trakteert op backfiring als je jouw voet van het gas haalt. Ik droom er ’s nachts nog van …

      Ondanks al zijn kwaliteiten evenaart het AMG-blok niet het natuurlijke gezang van de zes-in-lijn van BMW. En evenmin zijn ronde karakter in de lage toeren (maximumkoppel vanaf 1.300 tr/min) of bereik bij hogere toeren. Het is een andere filosofie.

      Gestuurde ophanging?

      Bij een rustige rijstijl waarderen we de soepele automaat van de BMW (de enige ‘echte’ automaat van het pak) die met zijn koppelomvormer in alle zachtheid schakelt. De BMW onderscheidt zich ook door zijn optionele gestuurde ophanging (775 euro), die heel zacht dempt in comfortmodus. Evenzeer doeltreffend – maar iets duurder – is de gestuurde ophanging van de S3 (1.167 euro), die echter geen noodzaak blijkt: de basisophanging filtert al zeer goed voor een sportieveling van dit allooi.

      Beter in elk geval dan die van de A45 AMG, die gevoelig harder is. Doeltreffend op circuit, maar nogal hard om mee te leven op onze Belgische wegen. En helaas ontbreekt een variabele ophanging hier op de optielijst.

      Karakter van achterwielaandrijver

      In tegenstelling tot BMW, dat de achterwielen benadrukt (40 tegenover 60 procent van het koppel), sturen Audi en Mercedes het totale koppel naar de voorwielen bij normale omstandigheden. In het slechtste (of ‘beste’) geval varieert de verdeling van het maximum tot fiftyfifty. Geen sprake dus van driften zoals bij de BMW.

      Op een natte ondergrond blijkt de Audi S3 uiteindelijk de meest doeltreffende. Hij stuurt licht en levendig de bocht in met zijn vierwielaandrijving, terwijl de BMW vlot overstuurt en de Mercedes licht onderstuurt. Om perfect te zijn, mist hij nog wat pit bij de hernemingen (dat is iets voor de toekomstige RS3 …).

      Met zijn explosieve motor, grote remmen en nauwkeurige besturing staat de A45 AMG dicht bij een sportwagen. Zodra de weg opdroogt, zet deze raket opmerkelijke chrono’s neer.

      Conclusie

      Welke auto moet je kiezen? De BMW richt zich met zijn aparte motor en typische weggedrag tot puristen. De Mercedes is bijzonder doeltreffend maar iets te hard voor onze wegen. De Audi S3 trekt zich het beste uit de slag met zijn homogeniteit en dagelijks bruikbare comfort. In elk geval is het eerder een keuze van het hart.

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km