Testen

Vechtjas voor de stad

Net als zijn voorganger koppelt de nieuwe Cross Polo een stoere look aan een verhoogde ophanging. Maar vergis je niet, het avontuur beperkt zich tot de stad.
  • Piette François
  • 02 juli 2010
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Algemeen comfort
  • Geluiddemping
  • Gebrek aan schokdemping
  • Stuurinrichting voor verbetering vatbaar
  • Tarieven

Enkele jaren geleden heette de Polo met 4x4-allures nog Polo Fun. Dan volgde de Cross Polo van de eerste generatie. Oorspronkelijk zouden er maar 5.000 exemplaren gebouwd worden van de Polo Fun, maar de speciale serie werd zo enthousiast onthaald door het publiek dat Volkswagen besloot om er een volwaardig model van te maken. De nieuwe generatie Cross Polo is dus de twee met deze naam. Zoals vroeger bestaat er alleen een versie met vijf deuren en onderscheidt hij zich door enkele koetswerkattributen die hem een stoer uiterlijk geven.

Nep-4x4  

Vooraan is de bumper antracietkleurig aan de onderkant. Op de hoeken worden mistlampen geïntegreerd en in het midden wordt een grote zwarte luchtinlaat afgewerkt met een streepje chroom. De bumper loopt verder door naar beneden met een zilveren plaat, die een beetje lijkt op de beschermingsplaat van een echte 4x4. Het bovenste radiatorrooster met Volkswagen-logo en de lichtblokken leent de Cross Polo van zijn 'normale' broertje.

Beschermd tegen steentjes

In profiel trekken de zwarte wielkastverbreders en de zijschorten met dezelfde look de aandacht. Die laatste lopen door tot onder de deuren. Behalve hun visuele impact zijn ze feitelijk alleen nuttig om het koetswerk te beschermen tegen kleine schokken of steentjes in de stad. Ook al staat het koetswerk 15 mm hoger, een 4x4-systeem ontbreekt en de maat van de velgen (17-duims met banden 215/40) nodigt niet meteen uit tot uitstapjes naast de weg.

75 kg op het dak

De dakrails zijn een ander karakteristiek trekje van deze ietwat andere Polo. Ze dienen niet alleen als versiering, maar kunnen ook koffers of transportsystemen dragen die maximaal 75 kg wegen. Zoals bij het vorige model zijn de zijspiegels zilverkleurig om overeen te stemmen met de dakrails. Ook achteraan oogt de Cross Polo avontuurlijk met een bumper in zwart plastic en een zilverkleurig inzetstuk in het midden, dat een diffuser nabootst.

Goed uitgerust

Zowel de voorzetels als de achterbank en de deurpanelen zijn bekleed met een tweekleurige stof. De stroken aan de buitenkant van de zetels zijn antraciet, terwijl het midden van de zetels en de deurpanelen in verschillende tinten beschikbaar zijn. Dezelfde kleur keert terug in de stiksels van het lederen stuurwiel en de handrem.

De standaarduitrusting is genereus, met in de hoogte regelbare sportzetels met opberglades, een lederen stuurwiel, een centrale armsteun met bergvak en pedalen in aluminiumlook. Elektrisch verwarmde spiegels, vier elektrische ruiten, bandendrukcontrole en centrale vergrendeling met afstandsbediening zijn ook standaard.

Op het programma staan drie benzinemotoren en drie diesels. De 1.6 TDI met 90 pk (4,3 l/100 km en 113 g CO2/km) kan in optie besteld worden met de uitstekende DSG-automaat met dubbele koppeling. De versie met 1.6 TDI (90 pk) kost 17.920 euro.           

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km