Audi verandert (weer) van nomenclatuur: zo is het gamma opgebouwd

We zijn nog maar net gewend aan de nieuwe indeling van de modelnamen van Audi, maar nu voert het Duitse merk opnieuw een verandering door in zijn nomenclatuur. Al is het deze keer een wijziging die we enkel kunnen toejuichen.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 21 maart 2024
  • Aankoop

Voor wie nog niet mee is: Audi werkt volop aan de vereenvoudiging van zijn modelstructuur nu het de transitie maakt naar elektrische mobiliteit. De elektrische modellen van het merk krijgen de even modelnamen toegewezen (A4, A6, Q4, Q6, ...), terwijl de modellen met verbrandingsmotor een oneven modelnaam krijgen (A4 wordt A5, A6 wordt A7, ...). Daarmee hoeft Audi ook geen ‘e-tron’ meer achter elk model te plakken. Al zal dit onderscheid niet lang meer duren, want de komende twee jaar is het de laatste keer dat er nog nieuwe modellen met verbrandingsmotor worden gelanceerd. Maar nu kondigt het merk aan ook de typeaanduidingen te willen vereenvoudigen.

35, 40, 45, ...

Eind de jaren 2010 begon Audi namelijk met de cijfercodes om de verschillende vermogensniveaus aan te duiden, zoals het merk al deed op andere markten als China. ‘35’ was dus ongeveer 150 pk, ‘40’ rond de 200 pk, enzovoort. Dit omdat er steeds meer gebruik werd gemaakt van verschillende vermogensvarianten van dezelfde motor. Simpelweg ‘2.0 TFSI’ zeggen was dus niet meer genoeg. Maar het zorgt ook voor de nodige verwarring, want de meeste mensen weten niet waarvoor die cijfers precies staan – en zelfs wij hebben moeite om ze uit elkaar te houden.

Niets, quattro of (R)S

Daar komt dus verandering in. Aan Auto Express laat Florian Hauser, sales- en marketingdirecteur van de elektrische modellen van Audi, weten dat deze cijfercodes binnenkort verdwijnen. Sterker nog: op de nieuwe Q6 e-tron maakt Audi al gebruik van de nieuwe, versimpelde structuur. De instapversie zal simpelweg ‘Q6’ heten, de versie met twee elektromotoren ‘Q6 quattro’ en de sportversie ‘SQ6 quattro’. Komt er bijvoorbeeld een versie van de Q6 met tweewielaandrijving en een grotere batterij, dan zou er eventueel nog ‘Performance’ of iets gelijkaardigs achter kunnen komen. Een strategie die ook bij de andere elektrische modellen zal worden doorgevoerd.

Wel nog voor verbrandingsmotoren

Natuurlijk is dit een structuur die het beste werkt met een modelgamma met maar drie of vier aandrijflijnen. De nieuwe Audi’s met breed gamma aan verbrandingsmotoren zou dus nog even door kunnen gaan met de cijfercodes. Maar om het leven toch iets gemakkelijker te maken, zouden die codes niet meer te zien zijn op de kofferklep.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Audi? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Audi-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km