Diesel in gevaar omwille van een AdBlue-tekort?

De prijsexplosie van gas zorgt ervoor dat sommige spelers de productie stopzetten van het additief dat noodzakelijk is voor de goede werking van moderne dieselvoertuigen...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 12 september 2022
  • Ecologisch

Nee, diesel is niet dood, verre van! Volgens Febiac rijdt bijna de helft van alle Belgische auto's nog op diesel. De meest recente modellen zijn uitgerust met een AdBlue-tank. Met dit additief wordt hun vervuilende uitstoot aanzienlijk verminderd. Een goede zaak, alleen dat in de meeste gevallen de auto niet wil starten als de tank niet goed gevuld is... 

Het kluwen rond gas... 

Het probleem is dat voor de productie van dit additief grote hoeveelheden gas nodig zijn. De prijs van gas is sterk gestegen door het conflict in Oekraïne, wat een rechtstreeks effect heeft op de rendabiliteit van de AdBlue-productie. Daarom zette het bedrijf SKW, dat bijna de helft van het in Duitsland verbruikte additief maakt, de productie stop.

2,5 miljoen liter per dag! 

Jammer genoeg blijft de prijs van gas hoog. In die mate zelfs dat het Duitse bedrijf vreest dat ze haar fabrieken niet snel meer zal kunnen opstarten zonder overheidssteun... Een groot probleem, want vandaag wordt volgens SKW dagelijks bijna 2,5 miljoen liter AdBlue verbruikt! Als er een tekort zou ontstaan, zou de transportsector sterk getroffen worden, en zelfs stil komen te liggen!


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km