Verbod op verbrandingsmotoren: Europese Volkspartij wil het ongedaan maken

De grootste fractie in het Europees Parlement wil de strategie van de EU inzake het verbod op nieuwe verbrandingsmotoren tegen 2035 herzien.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 30 januari 2024
  • Wetgeving

De Europese Volkspartij (EVP) is de grootste fractie in het Europees Parlement, met 216 van de 751 leden. Een fractie met veel gewicht en invloed in het besluitingsproces van het Parlement, maar ook van de Commissie.

Afgelopen september stemden de EU-landen eindelijk voor een versoepeling van de Euro 7-norm, maar het lijkt er nu op dat de Europese verkiezingen in juni de politieke partijen ertoe aanzetten hun standpunt over deze kwestie te herzien. Onze conculega's van Euractiv leggen uit dat de EVP in haar verkiezingsprogramma, dat binnenkort wordt onthuld, belooft de uitfasering van verbrandingsmotoren simpelweg te "herzien". In een voetnoot staat nog dat de EVP een "verbodsbeleid verwerpt, zoals het verbod op verbrandingsmotoren, en dit zo snel mogelijk zal herzien". Een rechtstreekse aanval op de Green Deal, die al met heel wat moeite werd gestemd.

Het standpunt van de EVP komt niet als een verrassing. De centrumrechtse fractie is altijd al tegen het verbod op nieuwe auto's met een verbrandingsmotor in 2035 geweest. Een van de argumenten is gebaseerd op het risico van een 'Havana-effect', waarbij Europeanen decennialang gedwongen zouden worden met hun oude auto's met verbrandingsmotor verder te rijden, zoals het geval is in de Cubaanse hoofstad, wegens een gebrek aan middelen om een elektrische wagen aan te schaffen. De EVP is ook voor een "technologisch open" benadering voor de decarbonisatie en stelt dat de EU niet enkel moet inzetten op één technologie, in dit geval elektrische wagens.

Door expliciet haar intentie uit te spreken om de regelgeving "zo snel mogelijk te herzien", geeft de EVP haar intentie aan om een gesloten dossier te heropenen en een wettekst te wijzigen die zowel door het Europees Parlement als de lidstaten is goedgekeurd. Als de verwachte verschuiving naar rechts binnen Europa bij de volgende verkiezingen wordt bevestigd, en als dit ook een voordeel betekent voor de EVP, zou de Green Deal dus afgezwakt of zelfs afgeschoten kunnen worden tegen het einde van het jaar.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: unsplash.com / Matt Boitor.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Nieuwe nomenclatuur Volvo: zo is het gamma opgebouwd (2024)

Nieuwe nomenclatuur Volvo: zo is het gamma opgebouwd (2024)

Zeg niet langer Recharge, Volvo heeft besloten zijn elektrische modellen voortaan allemaal een ‘E’ te geven, terwijl de plug-inhybrides terug naar hun oude naam gaan. En er zijn ook upgrades voor de voormalige (X)C40 Twin Motor.

Deze Peugeot 205 T16 heeft een recordbedrag opgebracht

Deze Peugeot 205 T16 heeft een recordbedrag opgebracht

De verkoopprijs bedroeg bijna 270.000 euro!

Zoveel kost de McLaren Artura Spider

Zoveel kost de McLaren Artura Spider

De McLaren Artura cabrio kost ongeveer 25.000 euro meer dan de coupé, maar is ook 20 pk krachtiger!

Dacia: meer standaard veiligheidsuitrusting dankzij EU

Dacia: meer standaard veiligheidsuitrusting dankzij EU

De Dacia Sandero en Jogger krijgen meer standaard veiligheidsuitrusting dankzij de GSR II-regelgeving van de EU. Dit is wat er allemaal verandert.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km