Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 oktober 2022
  • Aankoop

De agressieve neus, het gestroomlijnde koetswerk ontdaan van beschermingslijsten en de verborgen achterdeurgrepen zijn de elementen die de reputatie maakten van dit model dat ongeveer 10 jaar in productie bleef (1997 - 2007). Maar het succes van de 156 wordt niet alleen verklaard door zijn looks: onder de motorkap lagen krachtige en muzikale viercilinder benzinemotoren, maar ook de nieuwste generatie diesels, met common rail injectie, de beroemde 'JTD'! Dit was een wereldprimeur! De sublieme Busso V6 kreeg een plaatsje aan de top van het gamma, in een 2,5 liter grote uitvoering met 190 pk.

Een veelgeprezen breakversie!

De stijve, goed uitgebalanceerde en precies sturende 156 deed vergeten dat hij op het verbeterde platform van de Fiat Tipo stond. Niet alles was echter rooskleurig, te beginnen met de grotendeels verwaarloosde praktische aspecten: beperkte bagageruimte, vaste achterbank en middelmatige ruimte voor de passagiers achterin. Voor wie meer veelzijdigheid wilde, bood Alfa Romeo vanaf 2000 een 'Sportwagon'-versie aan, een break. Die moest niet onderdoen op het vlak van looks, maar verwacht niet dat dit model een volwaardig alternatief is voor een Volvo 240 break!

GTA

Doorheen de jaren onderging het model enkele esthetische ingrepen, met daarbovenop ook gespierdere motoren en vooral van een nieuwe topversie: de GTA! Onder deze mythische naam voor het merk vinden we een echte sportwagen met een tot 250 pk opgevoerde 3,2 liter V6. In 2003 werd de 156 voor de derde en laatste keer hertekend! De grille aan de voorkant werd veel prominenter en vooral de dieselmotoren krijgen een stevige boost. In 2005 werd de 156 met pensioen gestuurd. Twee jaar later was het de beurt aan de Sportwagon.

5 dingen die je moet weten voor je koopt:

  • Het koetswerk kreeg geen beschermlijsten en heeft vaak last van kleine beschadigingen.
  • De interieurruimte werd opgeofferd voor de looks. De stationwagen beperkt de schade op dat vlak nog een beetje.
  • Hoewel de dieselmotoren efficiënt zijn, kies je beter één van de benzinemotoren voor een toekomstige klassieker.
  • De 2,5 liter V6 is een uitstekende keuze, maar vergeet niet de distributieriem om de 5 jaar of 80.000 km te vervangen.
  • De betrouwbaarheid is over het algemeen goed (ook al naderen de eerste modellen de 25 jaar!), maar er zijn enkele minpunten wat de afwerking betreft en de voortrein ziet af.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Alfa Romeo? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Alfa Romeo-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Fisker Ocean: ook €20.000 goedkoper in Europa

Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Zoveel kost de nieuwe Dacia Spring

Met een vanafprijs van 16.990 euro behoudt de Dacia Spring zijn titel van goedkoopste elektrische wagen in Europa, en met afstand!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km