Vlaamse EV-premie 2024: alles wat je moet weten

De Vlaamse overheid heeft besloten de verkoop van elektrische wagens flink te stimuleren met een premie van 5.000 euro. Dit is alles wat je moet weten over de voorwaarden, de beperkingen en de procedure om de premie te ontvangen.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 12 januari 2024
  • Wetgeving

Groot nieuws afgelopen september: de Vlaamse overheid heeft besloten een premie van 5.000 euro toe te kennen voor particulieren die in 2024 een elektrische wagen van minder dan 40.000 euro aanschaffen. Een aankondiging die insloeg als een bom, maar die tegelijkertijd voor heel wat vragen zorgde. Ook nu het nieuwe jaar is ingezet, kan je de premie namelijk nog steeds niet aanvragen! Waarom? En waarop moet je letten om zeker in aanmerking te komen? We zetten alles eens op een rijtje!

Voor wie is de Vlaamse EV-premie?

Zoals hierboven benoemd, is deze premie voor de aanschaf van een elektrische wagen vooral bedoeld voor particulieren, die voorlopig nog een pak minder geneigd zijn om een EV te kopen dan professionals vanwege de hoge aanschafprijs. Maar ook vzw’s en aanbieders van deelmobiliteit komen in aanmerking voor de premie om hun wagenpark te elektrificeren zonder te zware investeringen te moeten maken. 

Hoe moet je de Vlaamse EV-premie aanvragen?

Het loket waar je de premie kan aanvragen, gaat open op 12 februari 2024. Je moet binnen de 90 dagen na de ondertekening van de verkoopovereenkomst je aanmelden via de webapplicatie van de Vlaamse overheid. Heb je je wagen al besteld tussen 25 september 2023 en de opening van het digitale loket, dan heb je nog tot 90 dagen na die opening de tijd om je aanvraag in te dienen. Als tweede stap moet je binnen de 90 dagen na de inschrijving van de wagen een kopie van de factuur, het betalingsbewijs en het inschrijvingsbewijs indienen. Na goedkeuring wordt de premie dan volledig uitbetaald. 

Belangrijk: dit betekent dus dat je eerst het volledige bedrag moet overmaken naar de verkoper van de wagen alvorens je de premie krijgt uitbetaald. Het is dus niet zo dat de premie direct wordt afgetrokken van de aankoopprijs.

Welke modellen komen in aanmerking voor de Vlaamse EV-premie?

Elke ‘zero-emissiewagen’ met een aankoopprijs van maximum 40.000 euro die in 2024 ingeschreven wordt, komt in aanmerking voor de premie. Dat komt in de praktijk enkel neer op batterij-elektrische wagens (BEV) en wagens met een brandstofcel op waterstof (FCEV). Ook bestelwagens tot 3,5 ton (cat. M1) en ‘zware micro-stadswagens’ (cat. L7e-C met een topsnelheid van 90 km/u en maximum 15 kW, bv. Microlino) komen in aanmerking voor de premie. Een voorwaarde is wel dat de auto bij een autohandelaar is aangekocht. Wagens gekocht bij particulieren komen dus niet in aanmerking.

Opgelet: die grens van 40.000 euro geldt voor de totale aankoopprijs, inclusief opties en btw. Een model met een basisprijs van 39.990 euro waar je nog enkele opties aan toevoegt, komt dus niet in aanmerking. Sommige merken hebben speciale reeksen uitgebracht die de prijs van hun elektrische modellen onder de grens van 40.000 euro doet uitkomen (bv. Volkswagen ID.3 en ID.4), ook hierbij moet je opletten dat je geen extra opties toevoegt die de prijs doen toenemen. Dealers zullen hierdoor vermoedelijk wel sneller geneigd zijn om korting te geven, als dat ervoor zorgt dat een wagen in aanmerking kan komen voor de premie. Achteraf gemonteerde accessoires zouden op zich geen probleem moeten vormen, zolang ze apart gefactureerd worden. 

Krijg je ook subsidie voor een tweedehands elektrische wagen?

Ja, maar het bedrag is lager: 3.000 euro in 2024. Voor een tweedehandswagen gelden er trouwens bijkomende regels. De aankoopprijs bedraagt nog steeds maximum 40.000 euro inclusief btw, maar de oorspronkelijke cataloguswaarde van het model mag niet hoger zijn dan 60.000 euro inclusief btw. Luxemodellen met een hoge afschrijving dus buiten de boot. Bovendien moet de auto minimaal 3 jaar bij de vorige eigenaar zijn ingeschreven en mag hij maximaal 8 jaar oud zijn. Gezien het vrij beperkte aanbod en de strenge regels verwachten we dat de premie dus vooral naar nieuwe modellen zal gaan.

Hoe groot is de subsidiepot voor EV’s?

De Vlaamse regering heeft 26 miljoen euro uitgetrokken voor de EV-premie in 2024. Dat betekent dat er maximaal 5.200 nieuwe elektrische wagens van de premie kunnen genieten, of 8.667 elektrische tweedehandswagens – met in de praktijk dus een mix van de twee. Dat voorspelt weinig goeds, want reeds in 2023 kochten Belgische particulieren (Vlaanderen + Brussel + Wallonië) in totaal al 7.873 nieuwe elektrische wagens (5,3% van in totaal 148.541 door particulieren ingeschreven nieuwe wagens). 

Een aantal dat naar verwachting sterk zal toenemen in 2024 met deze premie. Heel wat merken spreken dan ook al over een groot aantal aanvragen die klaarstaan om ingediend te worden zodra de loketten opengaan. De kans is dus groot dat de Vlaamse subsidiepot voor elektrische wagens zeer snel op zal zijn en dat heel wat hoopvolle eigenaars buiten de boot zullen vallen. 

Wat na 2024?

Aanvankelijk was de Vlaamse overheid van plan om ook in 2025 en 2026 een premie uit te keren, maar dat gaat uiteindelijk niet meer door. Het geld voor die jaren wordt in de premie van 2024 gestoken om meer mensen te kunnen bedienen.

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Nieuwe nomenclatuur Volvo: zo is het gamma opgebouwd (2024)

Nieuwe nomenclatuur Volvo: zo is het gamma opgebouwd (2024)

Zeg niet langer Recharge, Volvo heeft besloten zijn elektrische modellen voortaan allemaal een ‘E’ te geven, terwijl de plug-inhybrides terug naar hun oude naam gaan. En er zijn ook upgrades voor de voormalige (X)C40 Twin Motor.

Deze Peugeot 205 T16 heeft een recordbedrag opgebracht

Deze Peugeot 205 T16 heeft een recordbedrag opgebracht

De verkoopprijs bedroeg bijna 270.000 euro!

Dacia: meer standaard veiligheidsuitrusting dankzij EU

Dacia: meer standaard veiligheidsuitrusting dankzij EU

De Dacia Sandero en Jogger krijgen meer standaard veiligheidsuitrusting dankzij de GSR II-regelgeving van de EU. Dit is wat er allemaal verandert.

Zoveel kost de McLaren Artura Spider

Zoveel kost de McLaren Artura Spider

De McLaren Artura cabrio kost ongeveer 25.000 euro meer dan de coupé, maar is ook 20 pk krachtiger!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km