Dit is waarom de prijs van elektrische auto's zal dalen

Er zijn drie redenen waarom elektrische wagens op middellange termijn goedkoper zullen worden.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 28 november 2023
  • Kosten

Momenteel zijn constructeurs zoals Volkswagen en Ford gedwongen om de productie van hun elektrische modellen te beperken omdat er onvoldoende vraag is. De prijzen van deze nieuwe modellen blijven hoog, wat ongetwijfeld heel wat mensen en huishoudens afschrikt die liever kiezen voor auto's met traditionele of hybride aandrijflijnen, die nog steeds betaalbaarder zijn. Maar het goede nieuws is dat deze situatie de komende maanden zal veranderen! Dit is waarom.

Goedkopere batterijen

De batterijen zijn verreweg het duurste onderdeel van een elektrische wagen. De prijs ervan zou echter drastisch moeten dalen. Wist je al dat tussen 2008 en 2022 de prijs van lithium-ionbatterijen met 89% is gedaald? En de bank Goldman Sachs schat in dat de prijs van batterijen tussen nu en 2025 nog eens met 40% zal dalen. De ontwikkeling van nieuwe soorten cellen voor elektrische wagens, waaronder natrium-ioncellen die duurzamer en goedkoper zijn dan lithiumcellen, zal hierin een grote rol spelen. Er wordt ook steeds meer gesproken over halfgeleiderbatterijen, die worden geprezen om hun lichtheid en hun grotere actieradius.

Meer laadpunten

Nog een hindernis die veel potentiële kopers afschrikt, is het gebrek aan oplaadpunten, vooral langs snelwegen en secundaire wegen. Meer laadpunten zal niet enkel de range anxiety wegnemen bij elektrische wagens, maar zal het ook gemakkelijker maken voor constructeurs en klanten om voor kleinere batterijen te kiezen. Dat zal elektrische wagens lichter en... goedkoper maken!

Schaalvoordelen

Tenslotte zitten constructeurs momenteel met een groot probleem. De beste manier om de productiekosten van elektrische wagens te verlagen, is namelijk door er meer van te produceren. Een lastig vraagtstuk, aangezien de grootste 'traditionele' spelers momenteel gedwongen worden om hun doelstellingen te verlagen vanwege een onvoldoende stijgende vraag. Er moet dus creatief nagedacht worden, zoals bij Tesla, dat heeft gekozen voor 'gigacasting' (waarbij grote delen van de auto in één stuk worden geproduceerd en vervolgens geassembleerd). Toyota heeft ook interesse in deze innovatieve productiemethode, waarmee je lichtere en goedkopere auto's kan bouwen. Naast deze nieuwe productietechnieken werken de grote constructeurs ook stukje bij beetje aan hun productielijnen voor de auto van de toekomst, wat opnieuw moet bijdragen aan de democratisering van elektrische mobiliteit.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Volkswagen / Daimler.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dacia: meer standaard veiligheidsuitrusting dankzij EU

Dacia: meer standaard veiligheidsuitrusting dankzij EU

De Dacia Sandero en Jogger krijgen meer standaard veiligheidsuitrusting dankzij de GSR II-regelgeving van de EU. Dit is wat er allemaal verandert.

Nieuwe nomenclatuur Volvo: zo is het gamma opgebouwd (2024)

Nieuwe nomenclatuur Volvo: zo is het gamma opgebouwd (2024)

Zeg niet langer Recharge, Volvo heeft besloten zijn elektrische modellen voortaan allemaal een ‘E’ te geven, terwijl de plug-inhybrides terug naar hun oude naam gaan. En er zijn ook upgrades voor de voormalige (X)C40 Twin Motor.

Dit is de Belgische prijs van de Ford Kuga 2024

Dit is de Belgische prijs van de Ford Kuga 2024

De prijslijst van de Ford Kuga facelift, met standaard Sync 4 en een XXL-aanraakscherm, is bekend. Het goedkoopste model kost 38.705 euro in België.

Dit is de Belgische prijs van de Renault Rafale

Dit is de Belgische prijs van de Renault Rafale

De Renault Rafale is voorlopig enkel beschikbaar als E-Tech Full Hybrid met 200 pk en heeft een Belgische vanafprijs van 44.000 euro als Techno.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km
€ 53.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km