10 dingen die je niet wist over de Urus, Lamborghini’s eerste SUV

Volgens Lamborghini is dit de snelste SUV ter wereld. Naast buitengewone prestaties heeft deze SUV nog andere buitengewone eigenschappen voor een auto van dit formaat.

  • Piette François
  • 05 december 2017

1. Hij deelt zijn onderstel met de Audi Q7

Lamborghini vertrok niet van een wit blad papier. Als onderdeel van de VW-groep kon het gebruik maken van het MLB-platform van de Duitse gigant. De Porsche Cayenne, Bentley Bentayga en Audi Q7 doen dat trouwens ook.

2. Geen V10 of V12 maar een Porsche-V8

De allereerste Lamborghini-terreinwagen, de LM002, zorgde voor ophef door de V12 van de Countach te gebruiken. Lamborghini zocht het deze keer bij Porsche en haalde er een 4.0 V8 biturbo uit de rekken. Die werd onder handen genomen voor meer vermogen: van 550 naar 650 pk, en een koppel van 850 Nm. Als de Italianen niet voor een huiseigen V10 of V12 kozen, is dat omdat die (atmosferische) motoren te weinig koppel hebben om de aanzienlijke massa van 2,2 ton voort te bewegen.

3. Hij trekt sneller op dan een Porsche 911 GT3

0-100 km/u duurt 3,6 seconden. Dat is vier tienden sneller dan een Porsche 911 GT3 met 500 pk. Omdat hij aerodynamisch minder uitgekiend is, hinkt hij qua topsnelheid natuurlijk achterop: 305 km/u tegenover 320 km/u. Desondanks blijft het de snelste SUV.

4. Hij is langer dan een BMW 7-Reeks

Zijn afmetingen zijn al even indrukwekkend als zijn prestaties: de wielbasis is 3 meter lang, en de totale lengte van de Urus bedraagt 5,11 meter. Scherpe en dynamische lijnen zorgen voor een beperkte hoogte van 1,63 meter, bijzonder laag voor een SUV van dit kaliber.

5. Zijn chassis is bijzonder uitgekiend

Een potente motor onder de kap is niet voldoende: het chassis moet kunnen volgen. En daar heeft Lamborghini bij de Urus niet op bespaard: vierwielsturing, vierwielaandrijving met een statische 40/60-verhouding (afhankelijk van de situatie), actieve antirolstangen, luchtvering (aangestuurd door een tweede elektrisch circuit van 48 volt), koolstofkeramische remmen,…

6. Er volgt binnenkort een hybride

Lamborghini heeft het bevestigd: de Urus is binnenkort ook beschikbaar als hybride. We vermoeden dat de Italianen daarvoor de aandrijving van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid zullen gebruiken, weliswaar in een krachtigere variant. Verwacht een gecombineerd vermogen van meer dan 700 pk!

7. Een “betaalbare” Lamborghini

Zijn basisprijs zou rond € 200.000 schommelen, wellicht iets meer. Dat betekent dat hij amper duurder is dan een “basis”-Huracán.

8. De Urus moet de productie van het merk verdubbelen

Momenteel bouwt Lamborghini ongeveer 3.500 auto’s per jaar. De constructeur hoopt daar nog minstens evenveel SUV’s bij te doen. De productielijnen werden dus aangepast aan de komst van de Urus, en er werd stevig geïnvesteerd.

9. 23-duimsvelgen

Niets is te groot of te mooi voor een auto met 21- tot 23-duimsvelgen. Tenzij de factuur wanneer je een velg tegen de stoeprand parkeert natuurlijk.

10. De eerste productie-Lamborghini met turbo

Vroeger waren er al Lamborghini’s met een V8 (Urraco, Jalpa, Silhouette,…) maar dit is het allereerste model met een turbo. Het is ook de eerste Lamborghini met een motor die niet zelf ontwikkeld werd.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km