Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Met deze i7 Protection stelt BMW de allereerste gepantserde elektrische berline ter wereld voor. Een fluisterstille auto die tegen kogels van een hoog kaliber en explosieve droneaanvallen kan. Laten we een kijkje nemen.
Als gepantserde Protection voldoet de BMW i7, net als zijn broertje met verbrandingsmotor 7 Reeks, aan de internationale beschermingsklasse VR9. Dat betekent dat de beglazing onder meer bestand is tegen kogels van het kaliber 7,62x54 mm R. BMW zegt ook dat het de structuur van het dak en de onderzijde speciaal heeft ontworpen om bestand te zijn tegen aanvallen met drones en granaatexplosies.
Gezien de dikte van de bepantsering die aan de zijruiten en de structuur van de deuren is toegevoegd, kunnen de deuren voorzien worden van elektrische ondersteuning. Achteraan kunnen ze daarmee automatisch sluiten met een druk op de knop.
De achterdeuren zijn ook voorzien van gordijnen die in een 'spionnenpositie' kunnen worden geopend. Daarmee kunnen ze horizontaal worden geopend of gesloten, en dus niet naar boven of onder zoals meestal. Open je ze een tiental centimeter, dan kan je discreet naar buiten kijken zonder gezien te worden.
Naast zijn bepantsering onderscheidt deze i7 Protection zich ook van de gewone i7's met heel wat andere veiligheidsuitrusting. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een systeem dat schone lucht voorziet aan de cabine, een automatisch brandblusapparaat, blauwe zwaailichten, radiozenders/ontvangers of vlaggenmasten voor officieel gebruik. Natuurlijk is de i7 Protection ook voorzien van banden die, nadat ze zijn lekgestoken, tot 80 km/u kunnen blijven rijden dankzij het PAX-systeem van Michelin.
De i7 Protection heeft twee elektromotoren die tezamen 544 pk en 745 Nm ontwikkelen met vierwielaandrijving, zoals bij de i7 xDrive60. Het extra gewicht van zijn bepantsering heeft echter zijn tol op de prestaties. Waar de i7 xDrive60 de kaap van 100 km/u rond in amper 4,7 seconden, doet de i7 Protection 9 seconden over hetzelfde kunstje. Zijn topsnelheid is ook beperkt tot 160 km/u. Ter vergelijking: de nieuwe 7 Reeks Protection heeft een 4,4 liter-V8 met 48 V-hybridisatie die 530 pk en 750 Nm produceert, waarmee het model in 6,6 seconden van 0 tot 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 210 km/u.
Tenslotte kunnen we zeggen dat de nieuwe 7 Reeks Protection (die met de V8) een internationale carrière tegemoet gaat, maar de i7 Protection wordt door BMW exclusief aan de Europese markten voorbehouden. Deze gepantserde elektrische berline beleeft zijn publieksdebuut op het autosalon van München in september 2023. De eerste leveringen staan gepland voor december dit jaar.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!