5 belangrijke auto’s uit de Dakar-geschiedenis

De editie 2022 van de beroemde rally-raid zit erop, met een overwinning voor Toyota. Het ideale moment om terug te blikken op 5 belangrijke auto’s uit de geschiedenis van de Dakar rally.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 17 januari 2022
  • Straf
  • 5.882 weergaven

Porsche 959

De Duitse autobouwer liet zich soms gelden waar je dat niet zou verwachten, onder andere in de Dakar! Eerst in 1984 met een aangepaste 911, om vervolgens in 1986 te winnen met een 959 die special voor dit doel gebouwd werd. Zijn zescilinder boxer van 2.849 cm³ leverde dankzij 2 turbo’s 400 pk. Dat vermogen, gekoppeld aan zijn vierwielaandrijving, zorgden ervoor dat hij de eerste twee plaatsen van het podium kon inpalmen, met ook een zilveren medaille voor Jacky Ickx. 

Peugeot 205 T16  

Het daaropvolgende jaar ging een andere legendarische wagen aan de haal met de overwinning: de 205 T16! Normaal gezien bestemd voor de Group B rally’s, waagde Peugeot er toch zijn kans mee in de Dakar van 1987. Zijn 360 pk viercilinder turbo en zijn vierwielaandrijving zorgden ervoor dat hij ook het jaar daarop kon winnen. Daarna werd zijn plaats ingenomen door de Peugeot 405.

Mitsubishi Pajero Évolution

Het Japanse merk is legendarisch in de Dakar rally. En terecht, want Mitsubishi is recordhouder met 12 algemene overwinningen en 150 etappes op zijn palmares! De successtory begon in 1983, toen de Pajero de eerste plaats pakte bij de productiewagens. Het mooie verhaal eindigde in 2007 met een 7de opeenvolgende overwinning, nog altijd met de Pajero. 

Volkswagen Touareg 

De Duitse SUV viel op verschillende manieren op in de geschiedenis van de Dakar. Door drie keer op rij de overwinning te pakken tussen 2009 en 2011, maar ook door de eerste overwinning voor een diesel op zijn naam te schrijven! Zijn 2,5 liter grote vijfcilinder leverde 310 pk en bijna 600 Nm koppel! 

Audi RS Q e-tron 

Zelfs zonder deze editie 2022 te winnen, verdient Audi een plaatsje in de geschiedenis van de Dakar met zijn RS Q e-tron. Hij wordt immers aangedreven door twee elektromotoren die van stroom voorzien worden door een generator met verbrandingsmotor! Ondanks deze complexe technologie kwamen de drie auto’s aan na 8.000 km met 4 etappezeges op hun naam. De beste onder hen eindigde op de 9de plaats in het algemene klassement. 


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: koop minder nieuwe auto’s

BMW: koop minder nieuwe auto’s

Een gek advies van een autobouwer, maar duurzaam is het wel.

Binnenkort terug rotatiemotoren bij Mazda!

Binnenkort terug rotatiemotoren bij Mazda!

Helaas niet in een sportieve coupé, wel als ‘range extender’ voor de MX-30.

Top 4 van de Renault 5 Turbo!

Top 4 van de Renault 5 Turbo!

Nu de 50ste verjaardag van de R5 stilaan op zijn einde loopt, maken we van de gelegenheid gebruik om nog een laatste keer de meest indrukwekkende versie te belichten aan de hand van 4 iconische versies.

Hyundai blaast zijn mythische Pony Coupé uit 1974 nieuw leven in

Hyundai blaast zijn mythische Pony Coupé uit 1974 nieuw leven in

Een project dat het op poten zet in samenwerking met Giugiaro

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km