Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De editie 2022 van de beroemde rally-raid zit erop, met een overwinning voor Toyota. Het ideale moment om terug te blikken op 5 belangrijke auto’s uit de geschiedenis van de Dakar rally.
De Duitse autobouwer liet zich soms gelden waar je dat niet zou verwachten, onder andere in de Dakar! Eerst in 1984 met een aangepaste 911, om vervolgens in 1986 te winnen met een 959 die special voor dit doel gebouwd werd. Zijn zescilinder boxer van 2.849 cm³ leverde dankzij 2 turbo’s 400 pk. Dat vermogen, gekoppeld aan zijn vierwielaandrijving, zorgden ervoor dat hij de eerste twee plaatsen van het podium kon inpalmen, met ook een zilveren medaille voor Jacky Ickx.
Het daaropvolgende jaar ging een andere legendarische wagen aan de haal met de overwinning: de 205 T16! Normaal gezien bestemd voor de Group B rally’s, waagde Peugeot er toch zijn kans mee in de Dakar van 1987. Zijn 360 pk viercilinder turbo en zijn vierwielaandrijving zorgden ervoor dat hij ook het jaar daarop kon winnen. Daarna werd zijn plaats ingenomen door de Peugeot 405.
Het Japanse merk is legendarisch in de Dakar rally. En terecht, want Mitsubishi is recordhouder met 12 algemene overwinningen en 150 etappes op zijn palmares! De successtory begon in 1983, toen de Pajero de eerste plaats pakte bij de productiewagens. Het mooie verhaal eindigde in 2007 met een 7de opeenvolgende overwinning, nog altijd met de Pajero.
De Duitse SUV viel op verschillende manieren op in de geschiedenis van de Dakar. Door drie keer op rij de overwinning te pakken tussen 2009 en 2011, maar ook door de eerste overwinning voor een diesel op zijn naam te schrijven! Zijn 2,5 liter grote vijfcilinder leverde 310 pk en bijna 600 Nm koppel!
Zelfs zonder deze editie 2022 te winnen, verdient Audi een plaatsje in de geschiedenis van de Dakar met zijn RS Q e-tron. Hij wordt immers aangedreven door twee elektromotoren die van stroom voorzien worden door een generator met verbrandingsmotor! Ondanks deze complexe technologie kwamen de drie auto’s aan na 8.000 km met 4 etappezeges op hun naam. De beste onder hen eindigde op de 9de plaats in het algemene klassement.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...