7 kleinere details die de vernieuwde Tesla Model S en X onderscheiden

Buiten dat maffe stuur, het nieuwe interieur, de lichte uiterlijke retouches en de nieuwe aandrijflijnen zijn de Tesla Model S en X op nog wel een paar details vernieuwd die je op het eerste gezicht niet ziet.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 29 januari 2021
  • Lancering

1. Telefoonsleutel

Net zoals de Model 3 en de Model Y stappen de vernieuwde S en X over op een handenvrijsysteem via je smartphone om de auto te openen, te sluiten en te starten. De huidige versies gebruiken nog een afstandsbediening, weliswaar ook al met handenvrijfunctie.

2. ‘Oude’ batterij maar geoptimaliseerd

Hoewel Tesla eind vorig jaar een nieuwe generatie batterijcellen heeft onthuld, behouden de S en X (voorlopig?) dezelfde batterijen als voordien. Er is echter wel wat gesleuteld aan hun interne chemische samenstelling en de koeling is drastisch geoptimaliseerd. Daardoor kan de accu sneller opladen (tot 250 kW laadvermogen) en zal ze ook minder snel oververhitten bij een gespierde rijstijl. De later te lanceren Model S Plaid+ zou misschien wel de nieuwe batterijcellen gaan gebruiken, maar dat is nog niet zeker.

7 kleinere details die de vernieuwde Tesla Model S en X onderscheiden

3. Meer beenruimte in Model S

De achterbank in de Model S is volledig hertekend. Zo heeft die voortaan een neerklapbare middenarmsteun, is de rugleuning wat schuiner opgesteld en biedt ze ook meer zijdelingse steun. Bovendien zijn de voorstoelen verder naar voren opgesteld waardoor ook meer beenruimte beschikbaar is achterin.

4. Andere koffers

Zowel de kofferruimte achterin als die voorin kregen volgens Tesla een andere vorm, maar het merk belooft dat hun totale volume niet noemenswaardig veranderd is. Er zou dus nog steeds bijna 800 liter in de Model S moeten passen met de achterbank rechtop. Bovendien zou de hoedenplank van de berline eindelijk onder de vloer kunnen worden opgeborgen, zodat je ze niet meer in je garage moet achterlaten als ze in de weg zit.

5. Gemotoriseerde deursloten

Net zoals in de Model 3, Y en X krijgt nu ook de Model S deuren die zich laten openen door een druk op een knop. Voor in noodgevallen is er wel nog steeds een mechanische deuropener.

7 kleinere details die de vernieuwde Tesla Model S en X onderscheiden

6. Betere banden

Tesla beweert dat de nieuwe Model S en X op “geavanceerde” banden staan die het rolcomfort versterken.

7. Toch niet dat stuur?

7 kleinere details die de vernieuwde Tesla Model S en X onderscheiden
Dat maffe stuur heeft best wat aandacht getrokken, maar er zijn onmiddellijk vragen opgedoken rond de wettelijke haalbaarheid ervan. Een aantal fans zijn in de broncodes van de Tesla-website gedoken en hebben ontdekt dat achter de schermen ook foto’s bestaan van hetzelfde interieur maar dan met een conventioneel stuur. Afhankelijk van wat per markt mogelijk is, zou het dus kunnen dat je dit ‘roer’ niet bij ons kan bestellen…

Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Na ‘La Rose Noire’ van vorig jaar is hier nu de Rolls-Royce Arcadia Droptail, een van de vier ultraluxueuze cabrio’s met een prijs van meer dan 20 miljoen euro!

Bugatti: van W16 naar V16!

Bugatti: van W16 naar V16!

De volgende hypercar van Bugatti krijgt een V16, en zal in juni 2024 uit de ateliers van Molsheim rollen!

Fiat Panda wordt Pandina

Fiat Panda wordt Pandina

De huidige Fiat Panda wordt de Pandina, om te vieren dat het model nog tot 2027 wordt geproduceerd in Italië.

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

De vierde generatie Dacia Sandero komt tussen 2027 en 2028 en krijgt zowel een versie met verbrandingsmotor als een volledig elektrische variant!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km