Een SUV heeft een aantal voordelen: je ziet beter, de instap is eenvoudig, je voelt je veiliger enzovoort. Maar ze hebben ook een paar nadelen, want ze zijn duurder en vooral vervuilender. Een SUV verbruikt namelijk gemiddeld 20 procent meer dan een vergelijkbare berline of break. Op wereldschaal geeft dat een gigantisch verschil.
900 miljoen ton CO2
Afgelopen jaar was 45,9 procent van de auto’s die in de wereld werden verkocht een SUV. In totaal rijden nu bijna 320 miljoen van deze modellen rond op de planeet. Alleen al in 2021 zijn er 35 miljoen nieuwe SUV’s bijgekomen. Sommige daarvan zijn weliswaar elektrisch, maar de overgrote meerderheid (98 procent) verstookt nog fossiele brandstoffen. Dat komt overeen met een jaarlijkse uitstoot van 900 miljoen ton CO2.
Zesde grootste vervuiler
Het is lastig om in te schatten wat die cijfers betekenen. Om het eenvoudig voor te stellen: als alle SUV’s samen een land zouden vormen, zouden ze de zesde grootste vervuiler van de wereld zijn, achter de VS, Rusland of China, maar nog voor Duitsland en Zuid-Korea. Om die uitstoot te compenseren zou het wereldwijde elektrische wagenpark dubbel zo groot moeten worden. Gelukkig is dat ook wat de experten van het Internationale Energieagentschap (IEA) vorig jaar al hebben opgemerkt.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Vanhouche Sébastien
Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.