Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi voorziet Competition en Competition Plus versies van zijn RS 4 Avant en RS 5. Kwestie van de meest veeleisende bestuurders nog wat meer rijplezier te bieden.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 mei 2022
  • Lancering
  • 1.191 weergaven

De RS4 Avant en RS5 beschikken al een tijdje over hun opzwepende V6 met 450 pk en 600 Nm voor klanten die op zoek zijn naar een dagelijks ‘bruikbare’ sportieve wagen. Voor ze de fakkel doorgeven aan een nieuwe generatie, en om niet op achterstand te geraken in vergelijking met recentere concurrenten, biedt Audi nu de mogelijkheid om te kiezen voor Competition en Competition Plus packs om hun spierballen te laten rollen.

Expressiever stemgeluid

Aan het vermogen van de motor wordt niet geraakt. In plaats daarvan zijn de RS 4 Avant en RS 5 expressiever en strakker gemaakt. Naast specifieke exterieur- en interieurdetails krijgen de modellen met het Competition-pack een nieuw actief uitlaatsysteem (met matzwarte eindstukken) en worden enkele geluiddempende materialen verwijderd. Audi belooft een expressiever motorgeluid en tegelijkertijd een gewichtsbesparing van 8 kg.

... en instelbare ophanging

Met het Competition Plus-pack krijgen de RS 4 Avant en RS 5 ook een speciale instelbare ophanging. Standaard zijn ze met 10 mm verlaagd ten opzichte van de gewone RS. Maar klanten kunnen de ophanging handmatig nog eens 10 mm verlagen als ze dat willen. Bovendien kunnen ervaren bestuurders de andere instellingen van deze 'RS sport suspension pro' dempers aanpassen om het rijgedrag van de auto aan hun voorkeuren aan te passen (zoals bijvoorbeeld ook het geval was met de gelimiteerde ST Edition van de Fiesta ST die we vorig jaar op het testcircuit van Lommel konden ontdekken).


Bovendien hebben de RS 4 Avant en RS 5 met het Competition Plus pakket een gewijzigde stuurverhouding (1:13.1) en een opnieuw gekalibreerd quattro sportdifferentieel om meer 'fun' te bieden, met meer driftmogelijkheden, vooral in de Dynamic modus.

 

Interesse? In België wordt het RS Competition Pack aangeboden aan € 8.550. Reken op € 12.600 voor het RS Competition Plus Pack. Een optie die je volgens je eigen voorkeuren kan kiezen… en die bovenop de € 90.480 of € 93.790 van een ‘standaard RS4 Avant of RS5 komt.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Audi? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Audi-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ontdek de 5 geheimen van de nieuwe Citroën C4 X!

Ontdek de 5 geheimen van de nieuwe Citroën C4 X!

De Française trekt de crossover coupé-kaart.

Het einde van de manuele versnellingsbak? Niet voor de M-divisie van BMW!

Het einde van de manuele versnellingsbak? Niet voor de M-divisie van BMW!

Hoewel het rationeel geen elk voordeel biedt, wil BMW ze toch zo lang mogelijk aanbieden op zijn auto’s voor liefhebbers.

Vergeten model: Maybach Zeppelin, absolute overdaad!

Vergeten model: Maybach Zeppelin, absolute overdaad!

Vandaag is Maybach een label dat gekleefd wordt op de meest luxueuze modellen van Mercedes. 100 jaar geleden was het echter een op zichzelf staand merk dat enkele van de meest opulente auto’s op de planeet bouwde!

Reportage: 1.300 km als ‘elektrische consultant’ met de BMW iX

Reportage: 1.300 km als ‘elektrische consultant’ met de BMW iX

VROOM.be kroop in de huid van een consultant, een verkoper of een architect die kilometers vreet op weg naar zijn klanten. Is dat haalbaar met een elektrische auto?

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Deze Lotus Cortina en Lotus Elan zijn zonder twijfel enkele van de belangrijkste ‘wegmodellen’ uit de geschiedenis van Lotus. De twee exemplaren hebben de reputatie van het merk gemaakt!

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km