Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De shortlist is bekendgemaakt voor de European Car of the Year 2024, met opnieuw een groot aandeel elektrische modellen. De winnaar wordt niet meer in Brussel verkozen, wegens gebrek aan Autosalon, maar wel op een ander auto-event dat zijn comeback maakt...
De European Car of the Year wordt traditiegetrouw verkozen door een vakjury van 59 autojournalisten uit 22 landen, waaronder ook twee Belgische juryleden, met een winnaar die meestal in het voorjaar wordt verkozen. Afgelopen jaar werd de Jeep Avenger nog verkozen op het Autosalon van Brussel, een eer die organisator Febiac maar al te graag had behouden, maar als gevolg van de annulering van de Brussels Motor Show is de COTY-jury moeten verkassen naar een ander internationaal autosalon dat zijn comeback maakt.
Maar laten we het eerst over de zeven finalisten hebben. Die werden gekozen uit een longlist van 28 modellen, waaronder heel wat modellen van BYD, en de Seal heeft dan ook een plekje verdiend in de erehaag. De Chinese berline wordt bijgestaan door de nieuwe BMW 5 Reeks, de Kia EV9, de Peugeot (e-)3008, de Renault Scénic Electric, de Toyota C-HR en de Volvo EX30. Opnieuw een groot aantal elektrische wagens, dus, net als vorig jaar, toen 5 van de 7 finalisten op batterijen reden. De juryleden moeten nu nog wat meer testritten uitvoeren met deze finalisten om een uiteindelijke winnaar te kiezen middels een stemronde. En de organisatie heeft een goed alternatief gevonden voor Brussel om de slotceremonie te houden...
De winnaar van de European Car of the Year 2024 zal namelijk uitgeroepen worden op het autosalon van Genève op 26 februari 2024! Na een paar jaar naar de woestijn van Qatar te zijn verhuisd, komt de Geneva International Motor Show (GIMS) namelijk terug naar Palexpo vlakbij de Geneefse luchthaven, al krijgt de show wel een nieuw format om de kosten voor exposanten te drukken en het dus aantrekkelijker te maken voor merken. Een aanpak die niet helemaal heeft gewerkt, want Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW en Audi hebben hun kat al gestuurd. Tenzij BMW wint, natuurlijk...
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...