Bentley wil de properste zijn

Bentley heeft grootse plannen op elektrisch vlak. Vanaf 2025 komt er elk jaar een nieuw model zonder verbrandingsmotor, om 5 jaar later volledig elektrisch en koolstofneutraal te zijn.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 27 januari 2022
  • Toekomst

‘Beyond100’ heet het in 2020 gelanceerde plan van de Britse autobouwer die deel uitmaakt van de Volkswagen groep, over hoe het na 100 jaar (ondertussen 102) verder moet met Bentley. Nu gaat het merk nog verder in dat plan, met een investering van 2,5 miljard pond in de fabriek op de site in Crewe, die de naam ‘Dream Factory’ krijgt, en nieuwe modellen die het merk moeten helpen om tegen 2030 koolstofneutraal te worden. Dat is iets waar het merk al een tijd van droomt.

Volledig elektrisch in 2030, biobrandstoffen in tussentijd

Terwijl Rolls Royce, het vroegere zustermerk van Bentley, hard werkt aan zijn eerste elektrische model, moet het eerste elektrische model uit Crewe tegen 2025 een feit zijn (al bestaan er al oudere Bentleys die omgebouwd zijn tot elektrische modellen). Wat het precies wordt, is nog niet duidelijk, maar hopelijk lijkt hij op de EXP 100 GT concept van 2 jaar geleden. Verwacht in elk geval dat het qua techniek heel wat overeenkomsten zal vertonen met de grote elektrische modellen van onder andere Audi en Lamborghini, die ook onder de vleugels van VW zitten. Een specifiek elektrisch platform ontwikkelen enkel voor Bentley zou immers bijzonder kostelijk zijn.

Het model dat er in 2025 komt, is nog maar het eerste in een elektrische reeks bij Bentley. Volgens de ‘Five in Five’-strategie wil het merk vijf jaar lang elk jaar een nieuw elektrisch model op de markt brengen. Daarmee moet het tegen 2030 een koolstofneutraal zijn, en ondertussen onderzoekt het hoe het koolstofneutrale biobrandstoffen kan inzetten voor bestaande modellen, waaronder ook de oudere wagens in de ‘Heritage Collection’. Misschien kunnen die ook gebruikt worden om de bestaande plug-in hybrides van Bentley te vergroenen, zoals de Bentayga en de Flying Spur.

Koolstofneutrale productie

Maar die koolstofneutraliteit moet er niet enkel komen bij de auto’s zelf, maar ook in de productie ervan. Daarom vraagt Bentley aan zijn toeleveranciers om inspanningen te doen, en investeert het zelf in zonnepanelen voor zijn site in Crewe waar de fabriek omgevormd wordt tot ‘Dream Factory’, een digitale, flexibele productiefaciliteit zonder impact op het milieu.

Het is trouwens niet zeker dat alle toekomstige Bentleys daar gebouwd worden, want Bentley laat weten dat alle toekomstige modellen in Crewe ‘ontworpen en ontwikkeld’ zullen worden, niet noodzakelijk daar gebouwd.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Bentley Motors.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km