Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Bentley heeft grootse plannen op elektrisch vlak. Vanaf 2025 komt er elk jaar een nieuw model zonder verbrandingsmotor, om 5 jaar later volledig elektrisch en koolstofneutraal te zijn.
‘Beyond100’ heet het in 2020 gelanceerde plan van de Britse autobouwer die deel uitmaakt van de Volkswagen groep, over hoe het na 100 jaar (ondertussen 102) verder moet met Bentley. Nu gaat het merk nog verder in dat plan, met een investering van 2,5 miljard pond in de fabriek op de site in Crewe, die de naam ‘Dream Factory’ krijgt, en nieuwe modellen die het merk moeten helpen om tegen 2030 koolstofneutraal te worden. Dat is iets waar het merk al een tijd van droomt.
Terwijl Rolls Royce, het vroegere zustermerk van Bentley, hard werkt aan zijn eerste elektrische model, moet het eerste elektrische model uit Crewe tegen 2025 een feit zijn (al bestaan er al oudere Bentleys die omgebouwd zijn tot elektrische modellen). Wat het precies wordt, is nog niet duidelijk, maar hopelijk lijkt hij op de EXP 100 GT concept van 2 jaar geleden. Verwacht in elk geval dat het qua techniek heel wat overeenkomsten zal vertonen met de grote elektrische modellen van onder andere Audi en Lamborghini, die ook onder de vleugels van VW zitten. Een specifiek elektrisch platform ontwikkelen enkel voor Bentley zou immers bijzonder kostelijk zijn.
Het model dat er in 2025 komt, is nog maar het eerste in een elektrische reeks bij Bentley. Volgens de ‘Five in Five’-strategie wil het merk vijf jaar lang elk jaar een nieuw elektrisch model op de markt brengen. Daarmee moet het tegen 2030 een koolstofneutraal zijn, en ondertussen onderzoekt het hoe het koolstofneutrale biobrandstoffen kan inzetten voor bestaande modellen, waaronder ook de oudere wagens in de ‘Heritage Collection’. Misschien kunnen die ook gebruikt worden om de bestaande plug-in hybrides van Bentley te vergroenen, zoals de Bentayga en de Flying Spur.
Maar die koolstofneutraliteit moet er niet enkel komen bij de auto’s zelf, maar ook in de productie ervan. Daarom vraagt Bentley aan zijn toeleveranciers om inspanningen te doen, en investeert het zelf in zonnepanelen voor zijn site in Crewe waar de fabriek omgevormd wordt tot ‘Dream Factory’, een digitale, flexibele productiefaciliteit zonder impact op het milieu.
Het is trouwens niet zeker dat alle toekomstige Bentleys daar gebouwd worden, want Bentley laat weten dat alle toekomstige modellen in Crewe ‘ontworpen en ontwikkeld’ zullen worden, niet noodzakelijk daar gebouwd.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.