BMW i16: de geannuleerde opvolger van de i8

Deze plug-inhybride supercar i16 had de opvolger moeten worden van de BMW i8, maar daar heeft Covid-19 een stokje voor gestoken...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 12 februari 2024
  • Straf

Het gebeurt niet elke dag dat autoconstructeurs ons vertellen over de modellen die, helaas, nooit het daglicht zullen zien. Porsche heeft het in het verleden al enkele keren gedaan, maar deze keer is het BMW dat ons een blik achter de schermen geeft dankzij zijn designchef Domagoj Dukec. Hij heeft namelijk enkele beelden gedeeld op zijn sociale media van een "goed bewaard geheim" van het Duitse merk: een plug-inhybride supercar met de naam i16!

Plug-inhybride motorisatie van 600 pk voor de BMW i16?

De i16 werd ontworpen als opvolger dan de avant-gardistische i8 en is daarmee ook de productieversie van de Vision M Next, die in 2019 werd onthuld. Een conceptcar die zijn inspiratie haalde bij de legendarische M1. Hoewel de i16 klaar was voor productie, is het project helaas geschrapt door Covid-19. Volgens Dukec zou deze i16 dezelfed architectuur hebben gekregen als de i8, net als een gelijkaardige plug-inhybride aandrijflijn. Bij de onthulling van de Vision M Next sprak BMW nog over een productieversie met een viercilinder en twee elektromotoren, voor een gecomineerd piekvermogen van zo'n 600 pk.

Binnenkort een nieuwe supercar van BMW?

Dat gezegd zijnde, is alle hoop op een nieuwe supercar van BMW nog niet verloren. Dukec zegt namelijk dat BMW "nooit zal stoppen met dromen en nieuwe mogelijkheden onderzoeken, en er is altijd een nieuw project om de hoek...". Kunnen we daaruit afleiden dat de i16 of een vergelijkbaar model van BMW nog het levenslicht zou kunnen zien in de nabije toekomst? Laten we hopen van wel...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Domagoj Dukec.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: van W16 naar V16!

Bugatti: van W16 naar V16!

De volgende hypercar van Bugatti krijgt een V16, en zal in juni 2024 uit de ateliers van Molsheim rollen!

Maserati GranCabrio: eerst met V6

Maserati GranCabrio: eerst met V6

Maserati heeft de GranCabrio officieel voorgesteld. De open versie van de GranTurismo komt eerst als Trofeo met een V6-benzinemotor op de markt, later komt de elektrische Folgore.

Fiat Panda wordt Pandina

Fiat Panda wordt Pandina

De huidige Fiat Panda wordt de Pandina, om te vieren dat het model nog tot 2027 wordt geproduceerd in Italië.

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

De vierde generatie Dacia Sandero komt tussen 2027 en 2028 en krijgt zowel een versie met verbrandingsmotor als een volledig elektrische variant!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km