Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Dacia Sandrider is rechtstreeks afgeleid van de Manifesto uit 2022 en rekent op een 3 liter-V6 van 265 kW (360 pk) en 539 Nm, maar vooral op Loeb, Gutierrez en Al-Attiyah om de volgende Dakar-rally binnen te halen!
Terwijl de Dakar-rally van 2024 nog maar net is afgerond, met een eerste overwinning voor Audi dankzij Carlos Sainz en een tweede plaats voor de Belg Guillaume de Mévius, onthult Dacia nu al zijn machine voor 2025: de Sandrider! Een extreme offroader die rechtstreeks geïnspireerd is op de Manifesto-conceptcar uit 2022 en die samen met specialist Prodrive is ontwikkeld. Om maar te zeggen dat er geen half werk is geleverd.
Net als de productiemodellen van Dacia zit de Sandrider vol slimme details om het leven van zijn piloten gemakkelijker te maken, en daarmee hun kansen op de overwinning te vergroten. Het merk heeft bijvoorbeeld enkele oppervlakken bedekt met een antireflecterende verf, terwijl er infrafroodstralingspigmenten rechtstreeks in het carbon van het koetswerk zijn verwerkt om de temperatuur aan boord binnen de perken te houden. Over het interieur gesproken: daar is het dashboard modulair, zodat elk team het kan aanpassen naar wens. Nog een handigheid is een magnetische zone op het koetswerk, om te vermijden dat er moeren kwijt worden geraakt tijdens het vervangen van een band.
Om indruk te maken op zijn eerste Dakar-deelname, heeft Dacia zijn Sandrider uitgerust met een 3 liter-V6 die op synthetische brandstof van Aramco rijdt. Een motor met een piekvermogen van 265 kW (360 pk) en 539 Nm, dat verdeeld wordt onder de vier BF Goodrich-banden van 37 inch via een sequentiële zesversnellingsbak.
Achter het stuur van de Dacia Sandriders zal onder meer 9-voudig wereldrallykampioen Sébastien Loeb plaatsnemen, die in 2025 opnieuw een poging waagt om een Dakar-overwinning aan zijn palmares toe te voegen. Maar de constructeur rekent niet enkel op Loeb om de legendarische woestijnrace te winnen. Er worden nog twee andere wagens ingezet in 2025, bestuurd door Cristina Gutiérrez Herrero (die dit jaar won in haar klasse) en Nasser Al-Attiyah (die al vijf keer de Dakar-rally won). De Dacia Sandrider zal zijn debuut maken tijdens de Rally van Marokko, die van 5 tot 11 oktober 2024 doorgaat.
Ben jij op zoek naar een Dacia? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Dacia-zoekertjes nu hier:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.