De 5 geheimen van de Jaguar E-Type

“Het is de mooiste auto ter wereld”. Deze woorden komen niet van uw dienaar, maar wel van ene Enzo Ferrari bij het zien van de bloedmooie lijn van de nieuwe Jaguar E-Type toen die op het salon van Genève voor het eerst te zien was. We blikken terug op een van de grootste meesterwerken van de 20ste eeuw.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 augustus 2020
  • Divers
  • 1.954 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4 , Ferrari Testarossa ,McLaren F1 en de Citroën DS, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Jaguar E-Type.

De 5 geheimen van de Jaguar E-Type

1. Het prototype was veel bescheidener

De studie naar de E-Type begon al in de tweede helft van de jaren 1950. Jaguar ontwikkelde een eerste prototype met de naam E1A, dat nauw verwant was aan een racewagen. Hij is bedacht in 1957 en was veel kleiner dan de productieversie, terwijl hij een motor had van 2,4 liter in plaats van 3,8 liter in het eindproduct.

2. Op de valreep aangekomen

Jaguar had zichzelf het leven moeilijk gemaakt. Het merk wou namelijk absoluut dat een paar Britse journalisten de auto in alle discretie konden testen voor zijn officiële onthulling in Genève. Na afloop van de testritten moest de wagen (een coupé) zo snel mogelijk van Coventry naar Genève worden gereden. Bob Berry, de woordvoerder van het merk, nam die klus op zich. De voormalige racer dreef de auto tot het uiterste van zijn kunnen en kwam aan met… 20 minuutjes overschot, net genoeg om de wagen te wassen.

De 5 geheimen van de Jaguar E-Type

Maar daarmee was het nog niet gedaan met het haastwerk. Bob Berry bleef daarna maar testritten uitvoeren met klanten en journalisten en zat op zijn tandvlees. Daarom belde hij naar de CEO van het merk, de beroemde William Lyons, en vroeg hij om bijstand. Lyons vroeg huistestpiloot Norman Dewis om het stuur te nemen van de cabriolet en dezelfde route af te leggen. Dewis reed plankgas en legde de afstand af in 11 uur, wat een gemiddelde snelheid betekent van… 110 km/u. Maar dat was wel in een tijdperk toen snelwegen nog zo goed als onbestaand waren.

De 5 geheimen van de Jaguar E-Type

3. Beroemde eigenaars

De E-Type wist de jetset van zijn tijd te verleiden: Brigitte Bardot, Tony Curtis, Steve McQueen en zelfs Frank Sinatra hadden er een. Die laatste zou zelfs “Ik wil er een. Nu!’ hebben geroepen toen hij de auto voor het eerst zag.

De 5 geheimen van de Jaguar E-Type

4. Niet duur

In 1961 kondigde Jaguar aan dat zijn E-Type 2.160 pond Sterling zou kosten, de helft van de prijs van een Aston Martin DB4 en… een derde van wat je voor een Ferrari 250 GT moest neertellen. Met zijn motor van 265 pk was de E-Type nochtans niet minder snel, integendeel…

De 5 geheimen van de Jaguar E-Type

5. Hij moest niet noodzakelijk mooi zijn

Malcolm Sayer was als designer verantwoordelijk voor het adembenemende ontwerp van de E-Type. Maar hoe vreemd dit ook moge klinken, hij was geen hoogbegaafde kunstenaar maar wel een stroomlijntechnicus die zijn pluimen tijdens de Tweede Wereldoorlog had verdiend in de luchtvaart. Hij wou niet per se een kunstwerk creëren, maar wel een zo fijn mogelijke auto op het vlak van stroomlijn. Baas William Lyons hield toezicht op zijn werk. De CEO van Jaguar had weliswaar geen enkele opleiding op het vlak van design genoten, maar bezat wel waanzinnig veel talent.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Mercedes A-klasse krijgt een opfrisbeurt

De Mercedes A-klasse krijgt een opfrisbeurt

Het kleinste model in de Mercedes-catalogus wordt opnieuw up-to-date gebracht. Hoewel hij qua looks maar licht evolueert, zijn alle benzinemotoren voortaan geëlektrificeerd. De plug-in uitvoering krijgt dan weer meer vermogen en extra rijbereik.

Hyundai Ioniq 6: tot 614 km rijbereik

Hyundai Ioniq 6: tot 614 km rijbereik

Een uitstekende prestatie die hij onder andere te danken heeft aan zijn ‘bijzondere’ design.

Met deze RS Coupé ‘Iconic Edition’ zegt Audi de TT vaarwel

Met deze RS Coupé ‘Iconic Edition’ zegt Audi de TT vaarwel

Er worden 100 stuks gebouwd van deze 400 pk sterke speciale editie voor de 25ste verjaardag van het model, waarvan er 5 naar België komen.

BYD haalt een Europese bestelling binnen van… 100.000 auto’s!

BYD haalt een Europese bestelling binnen van… 100.000 auto’s!

De exemplaren van de nieuwe Atto 3 worden tussen nu en 2028 geleverd aan autoverhuurbedrijf Sixt.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km