1. Citroën
De geniale bedenker van de Mini, Alec Issigonis,
ging tegen te stroom in. De overgrote meerderheid van de massaproductiemodellen
van de jaren ’50 kozen voor de motor achterin en achterwielaandrijving: de VW
Kever, de Fiat 500, de Renault Dauphine,… Als Citroën-liefhebber gaf Issigonis
echter de voorkeur aan een oplossing met ‘alles voorin’. Alleen ging hij nog
verder dan de Fransen door de motor overdwars te monteren en de versnellingsbak
eronder te plaatsen, waardoor ze hun carter deelden.
2. Een
Martini?
Volgens de legende zou Issigonis de deurvakken
zo hebben ontworpen dat er voldoende ruimte was voor de nodige ingrediënten van
zijn favoriete drankje: een Martini. In de ene deur was dus plaats voor een
fles gin, in de andere voor een Vermouth.
3. Niet
binnen maar buiten
Om ruimte te winnen werden de deurpanelen van
de Mini langs buiten gelast en waren de scharnieren dus zichtbaar.
4. Ferrari
Enzo Ferrari heeft een Mini Cooper S gehad in
de jaren 1960. Andere beroemdheden die een exemplaar hebben gehad zijn onder
meer Steve McQueen, Geri Halliwell, John Lennon,…
5. 80
procent
80 procent van de ruimte van de Mini (3,05
meter) gaat naar de passagiers en hun bagage. Een heuse krachttoer die maar
weinig auto’s hem nadoen.
Op zoek naar een nieuwe wagen?
Ben jij op zoek naar een Mini? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mini-zoekertjes nu hier:
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?