De 5 geheimen van de klassieke Mini

De Mini kwam in 1959 op de markt en werd al snel een mode-icoon. Hij was een klein feest, in de stad of tijdens een rally, en was een van de meest succesvolle Britse auto’s ooit. Er zijn bijna 5,4 miljoen exemplaren van gebouwd tussen 1959 en… 2000.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 juni 2020
  • Divers

1. Citroën

De geniale bedenker van de Mini, Alec Issigonis, ging tegen te stroom in. De overgrote meerderheid van de massaproductiemodellen van de jaren ’50 kozen voor de motor achterin en achterwielaandrijving: de VW Kever, de Fiat 500, de Renault Dauphine,… Als Citroën-liefhebber gaf Issigonis echter de voorkeur aan een oplossing met ‘alles voorin’. Alleen ging hij nog verder dan de Fransen door de motor overdwars te monteren en de versnellingsbak eronder te plaatsen, waardoor ze hun carter deelden.


2. Een Martini?

Volgens de legende zou Issigonis de deurvakken zo hebben ontworpen dat er voldoende ruimte was voor de nodige ingrediënten van zijn favoriete drankje: een Martini. In de ene deur was dus plaats voor een fles gin, in de andere voor een Vermouth.

3. Niet binnen maar buiten

Om ruimte te winnen werden de deurpanelen van de Mini langs buiten gelast en waren de scharnieren dus zichtbaar.

4. Ferrari

Enzo Ferrari heeft een Mini Cooper S gehad in de jaren 1960. Andere beroemdheden die een exemplaar hebben gehad zijn onder meer Steve McQueen, Geri Halliwell, John Lennon,…

5. 80 procent

80 procent van de ruimte van de Mini (3,05 meter) gaat naar de passagiers en hun bagage. Een heuse krachttoer die maar weinig auto’s hem nadoen.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mini? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mini-zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km