De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 oktober 2021
  • Divers
  • 7.781 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203, Mazda MX-5, Renault Espace, Ford Fiesta, Renault Dauphine, MGB, Peugeot 404, De Tomaso Pantera, Citroën BX, DeLoren DMC-12 en de « Big Healey » zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Lancia Stratos.

1. Waanzinnig prototype

De Stratos is rechtstreeks geïnspireerd op een conceptcar van Gandini voor rekening van Bertone: de Lancia Stratos Zero. Met zijn futuristische uitstraling en waanzinnige stijldetails voor die tijd werd hij algauw onmisbaar in de ogen van de directie van het bedrijf. Hoedje af dus, meester Gandini, want een halve eeuw later wordt nog steeds met even veel emotie over uw werk gesproken.

2. Volkstoeloop

Nuccio Bertone, de directeur van de gelijknamige koetswerkbouwer, stelde zijn concept voor aan de directie van Lancia door ermee dwars door Turijn te rijden. Bijzonder voor een conceptcar was namelijk dat de Stratos Zero echt reed en was uitgerust met een V4-motor uit een Lancia Fulvia. De omstaanders konden hun ogen niet geloven: tussen de Fiats 500 en Alfa’s Giulia stak de conceptcar echt af.

3. Eerste ‘echte’ rallywagen

De directie van Lancia werd verleid door het ontwerp van Gandini en besliste om vervolg te geven aan de conceptcar. Toch koos het merk niet de gebruikelijke weg en nam het een opmerkelijke beslissing: de Stratos zou een rallywagen worden en ook op die manier worden bedacht en ontwikkeld. Voordien werden rallywagens afgeleid van een productiemodel, niet omgekeerd. Lancia ging tegen de stroom in, met succes: de Stratos werd drie keer wereldrallykampioen: in 1974, 1975 en 1976.

4. Ferrari-motor

Om de schoonheid aan te drijven koos Lancia voor een meer edele en gulle oplossing dan de al heel bruisende V4 van eigen makelij. De V6 Dino was geen ongekende, want hij dreef reeds de Fiat Dino en Dino 246 GT aan. Het door Ferrari-ingenieurs ontwikkelde blok van 2,4 liter en met vier bovenliggende nokkenassen ontwikkelde 190 pk in de burgerversies en veel, maar echt veel meer in de racewagens. Met een gewicht van minder dan een ton stond hij zo in voor nog zeer hedendaagse prestaties.

5. Nauwelijks bravere Stradale

Om zijn rallywagen te homologeren bouwde Lancia 500 burgerversies. De cijfers hieromtrent spreken elkaar echter soms wat tegen. Het maakt weinig uit: zelfs in zijn civiele kleren is de Stratos een machine die ongelooflijke kicks geeft. De voor zijn tijd woeste acceleraties in combinatie met de extreem korte wielbasis bezorgden menig amateurcoureur het koud zweet. Enkel de meest geslepen racers wisten er het maximum uit te halen. In de ‘juiste’ handen wordt de Stratos een gracieuze danser die het publiek onafgebroken verwent met spectaculaire glijpartijen en de kristalheldere klank van zijn V6.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Deze Vision AMG concept blikt vooruit naar de elektrische toekomst, vanaf 2025, van het bedrijf uit Affalterbach.

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Eindelijk is het officieel: de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé werd verkocht om geld te voorzien voor een ‘Mercedes-Benz Fund’, dat gebruikt zal worden om onderzoek naar duurzaamheid te stimuleren.

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

BMW trekt het doek van de M4 met “Competitie, Sport, Lichtheid” in zijn naam. Meer vermogen en een lager gewicht dus! Het is de snelste in serie gebouwde BMW ooit! Dit wordt sowieso een collectors item…

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 13.900
2016
113.244 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km