De EU maakt tanken nog wat duurder

In de strijd om zijn ambitieuze klimaatdoelstellingen te halen, komt er een extra belasting op onder andere fossiele brandstoffen voor transport en het verwarmen van woningen.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 19 december 2022
  • Kosten

Fit for 55, dat is het plan van de EU om 55% minder CO2 uit te stoten tegen 2030 in vergelijking met 1990, met als uiteindelijke doel een klimaatneutrale unie in 2050. Onder andere het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren in 2035 kadert in dat laatste, maar nog voor 2027 komt er al een extra taks op de uitstoot gelinkt aan fossiele brandstoffen die we gebruiken om te verwarmen en om mee te rijden.

Meer betalen, maar ook sociale steunmaatregelen

Het akkoord tussen onderhandelaars van de Europese lidstaten en het Europees Parlement over die taks, komt er naar aanleiding van de uitbreiding van het systeem van de handel in emissierechten, ETS, waarbij er betaald moet worden voor het uitstoten van CO2. Die emissierechten worden nu al betaald door bedrijven uit een aantal sectoren, waarbij de prijs stelselmatig hoger wordt en de gratis emissierechten op termijn wegvallen, waardoor de industrie minder zal moeten uitstoten of meer betalen om dat te doen. Vanaf 2027 worden ook fossiele brandstoffen die we onder andere gebruiken in onze auto’s toegevoegd aan het ETS-systeem. Dat betekent dat we extra zullen moeten betalen aan de pomp, met als doel dat we minder gaan verbruiken. Hoeveel dat precies zal kosten, is nog niet helemaal duidelijk.

Het geld dat we betalen, wordt onder andere gebruikt voor een sociaal fonds. Dat moet minder kapitaalkrachtigen helpen om te investeren in energiebesparende maatregelen, zoals bijvoorbeeld elektrisch rijden en warmtepompen voor de verwarming van huizen. Daarnaast krijgen nationale overheden ook een deel van het geld om zelf een sturend beleid uit te werken om zo de emissies van broeikasgassen terug te dringen. We zullen dus minder moeten gaan rijden, zuiniger of elektrisch rijden of extra betalen als we ons gedrag niet aanpassen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: TotalEnergies.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km