De Hummer is terug en kiest nog steeds voor overdaad

Zoals aangekondigd keert de iconische Hummer terug, met dank aan de magie van de elektrische aandrijving.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 21 oktober 2020
  • Elektrisch

De Hummer is terug en kiest nog steeds voor overdaad

Hummer, het dochtermerk van General Motors, werd een jaar of 15 geleden hét symbool voor automobiele overdaad, met grote, loodzware en dorstige offroaders en SUV’s. Het merk overleefde de bankencrisis van 2008-2009 niet, maar keert nu toch terug met de GMC Hummer EV.

De Hummer is terug en kiest nog steeds voor overdaad

Zoals zijn naam aangeeft, koopt de kolos zich een schoon geweten door niet te kiezen voor een dorstige benzinemotor maar wel voor elektrische aandrijving. Na vele teasers weten we al dat de nieuwe Hummer wielen krijgt die synchroon zijdelings kunnen draaien zodat het monster als een krab zijwaarts kan kruipen, adaptieve luchtveren en nog veel meer. Bij gebrek aan verbrandingsmotor is de neus van de auto ‘leeg’. Daar zit dus een enorme koffer, waar de uitneembare glazen panelen van het panoramadak in kunnen worden opgeborgen wanneer je in open lucht wil rijden.

De Hummer is terug en kiest nog steeds voor overdaad

De batterij – waarvan de opslagcapaciteit niet wordt verklapt – werkt onder een spanning van 800V zodat ze extreem snel kan opladen met een vermogen van 350 kW. GM belooft dat de Hummer 160 kilometer rijbereik laadt in 10 minuten.

De Hummer is terug en kiest nog steeds voor overdaad

De Hummer is terug en kiest nog steeds voor overdaad
De Hummer is terug en kiest nog steeds voor overdaad

Vier versies, tot 1.000 pk

Er komen vier versies van de nieuwe GMC Hummer EV, die vanaf 2022 op de markt worden gebracht, maar ze krijgen allemaal een gepantserde wagenbodem. De EV2 kost in de VS 80.000 dollar, krijgt 625 pk en belooft “meer dan 400 kilometer” rijbereik. De EV2X is 10.000 dollar duurder, heeft eveneens 625 pk en zou “meer dan 480 kilometer” ver geraken. Deze versie krijgt het CrabWalk (zijwaarts rijden) en adaptieve luchtveren. De EV3X kost 100.000 dollar en heeft hetzelfde bereik als de EV2X, maar krijgt wel 800 pk dankzij een architectuur met drie elektromotoren (één vooraan en twee achteraan).

De Hummer is terug en kiest nog steeds voor overdaad

Hij biedt ook een vectoriële koppelverdeling met de bijzonder Amerikaans klinkende naam “Torque VectoringWatts to Freedom”. Maar eerst komt de Hummer op de markt als EV Edition 1 (112.595 dollar), met autonoom rijden op de snelweg, een extreem geëvolueerd head-updisplay, 35-duimse banden, een zesdelige kofferklep met geïntegreerd zitbankje, een panoramadak en nog veel meer.

De Hummer is terug en kiest nog steeds voor overdaad

Deze versie ontwikkelt bovendien liefst 1.000 pk. Elektrisch of niet, Hummer blijft nog steeds het merk van de overdaad…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 4: op ontdekking van de elektrische SUV-coupé

Polestar 4: op ontdekking van de elektrische SUV-coupé

Tijdens de Automotive eMotion Summit van Febiac konden we de Polestar 4 SUV-coupé ontdekken, die voor het eerst in België wordt voorgesteld.

Dacia Spring: facelift... voor het uiterlijk

Dacia Spring: facelift... voor het uiterlijk

Dacia wil zijn Spring niet laten inhalen door de nieuwe 'betaalbare' elektrische stadswagens. Maar is een uiterlijke make-over genoeg om hem 'in' te houden zonder technische evoluties?

Audi lijft designchef Land Rover in

Audi lijft designchef Land Rover in

Massimo Frascella wordt verantwoordelijk voor de styling van de toekomstige modellen van het merk met de vier ringen.

Cupra Born VZ: onderhuids pittiger geworden

Cupra Born VZ: onderhuids pittiger geworden

De VZ is amper te onderscheiden van de andere Cupra Borns, maar hij geniet wel van 240 kW (325 pk) en 545 Nm, met een aangepast chassis om hem nog sportiever te maken!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 53.990
2019
105.433 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km