Tesla
Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.
Het Beierse merk heeft het over een verbetering met 30%, zowel wat het rijbereik als de laadsnelheid betreft.
In afwachting van de nieuwe generatie 'solid-state' batterijen die een revolutie moet veroorzaken bij de elektrische voertuigen, blijven de autobouwers hun huidige technologieën verbeteren. Dat is onder andere het geval bij BMW, dat erin geslaagd is de densiteit van zijn batterijen met 20% te verhogen dankzij het gebruik van ronde in plaats van prismatische cellen. Een verandering die andere belangrijke ontwikkelingen met zich meebrengt!
Dankzij deze nieuwe technologie hoopt BMW meer cellen, elk met een grotere dichtheid, in elke batterij te kunnen verwerken. Daardoor zou het rijbereik met 30% moeten toenemen! Net als de laadsnelheid, dankzij het gebruik van een 800 V architectuur. Bovendien gaat dit gepaard met tot 50% lagere productiekosten en 60% minder CO2-uitstoot bij de productie.
Voor de productie van deze nieuwe generatie batterijen wil BMW zes fabrieken bouwen, gelijk verdeeld over China, de VS en Europa. Het Duitse merk wil ook gerecyclede grondstoffen gebruiken om deze ronde cellen te produceren. De nieuwe technologie moet vanaf 2025 worden toegepast in elektrische voertuigen van de "Neue Klasse".
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.
De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.
De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.
In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!