Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Het Beierse merk heeft het over een verbetering met 30%, zowel wat het rijbereik als de laadsnelheid betreft.
In afwachting van de nieuwe generatie 'solid-state' batterijen die een revolutie moet veroorzaken bij de elektrische voertuigen, blijven de autobouwers hun huidige technologieën verbeteren. Dat is onder andere het geval bij BMW, dat erin geslaagd is de densiteit van zijn batterijen met 20% te verhogen dankzij het gebruik van ronde in plaats van prismatische cellen. Een verandering die andere belangrijke ontwikkelingen met zich meebrengt!
Dankzij deze nieuwe technologie hoopt BMW meer cellen, elk met een grotere dichtheid, in elke batterij te kunnen verwerken. Daardoor zou het rijbereik met 30% moeten toenemen! Net als de laadsnelheid, dankzij het gebruik van een 800 V architectuur. Bovendien gaat dit gepaard met tot 50% lagere productiekosten en 60% minder CO2-uitstoot bij de productie.
Voor de productie van deze nieuwe generatie batterijen wil BMW zes fabrieken bouwen, gelijk verdeeld over China, de VS en Europa. Het Duitse merk wil ook gerecyclede grondstoffen gebruiken om deze ronde cellen te produceren. De nieuwe technologie moet vanaf 2025 worden toegepast in elektrische voertuigen van de "Neue Klasse".
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.