De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

In afwachting van zijn komst naar de showrooms pakken we uit met 7 interessante cijfers omtrent de achtste generatie van de Volkswagen Golf.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 31 oktober 2019
  • Toekomst

1. 35 miljoen

De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

De 8ste Golf komt 45 jaar na de introductie van de eerste generatie van de Golf. Sindsdien zijn van de populaire Volkswagen al meer dan 35 miljoen exemplaren gebouwd.

2. + 2,6 centimeter

De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

De afmetingen van deze nieuwe generatie evolueren nauwelijks. Of toch bijna: de nieuwkomer wordt 2,6 centimeter langer dan de huidige generatie.

3. 5,1 miljoen per jaar

De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

De reden voor deze zeer lichte evolutie qua formaat is dat hetzelfde modulaire MQB-platform wordt hergebruikt dat in 2012 werd geïntroduceerd door de 7de Golf-generatie. Sindsdien gebruiken heel wat modellen van de VW-groep deze basis, die goed is voor 5,1 miljoen auto’s per jaar.

4. 4 soorten motoren

De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

Omdat ondertussen de ID.3 op de markt is gekomen zal de achtste Golf in tegenstelling tot zijn voorganger geen elektrische variant meer krijgen. Toch zal hij nog steeds 4 verschillende soorten motoren aanbieden: benzine, diesel, CNG en plug-inhybride.

5. 5 hybrides

De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

De benzinemotoren van 110 en 150 pk krijgen een milde hybridisering van 48 volt. De twee plug-inhybrides van hun kant ontwikkelen 204 en 245 pk en zijn uitgerust met een lithium-ionbatterij van 13 kWh.

6. 2 schermen

De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

Het instrumentenbord van de nieuwe Golf is volledig digitaal. Het loopt door in het dashboard via een tweede scherm van 8,5 of 10 duim. Dat laatste bedient het infotainmentsysteem en verzamelt de meerderheid van de bedieningsknoppen.

7. 210 km/u

De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

De achtste Golf is uitgerust met talrijke technologische systemen. Daarbij hoort bijvoorbeeld de jongste generatie voor ondersteund rijden van VW, die de auto tot 210 km/u “bijna helemaal alleen” kan laten rijden. Uiteraard enkel op Duitse snelwegen…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Fiat Panda wordt Pandina

Fiat Panda wordt Pandina

De huidige Fiat Panda wordt de Pandina, om te vieren dat het model nog tot 2027 wordt geproduceerd in Italië.

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

De vierde generatie Dacia Sandero komt tussen 2027 en 2028 en krijgt zowel een versie met verbrandingsmotor als een volledig elektrische variant!

Bugatti: van W16 naar V16!

Bugatti: van W16 naar V16!

De volgende hypercar van Bugatti krijgt een V16, en zal in juni 2024 uit de ateliers van Molsheim rollen!

Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Na ‘La Rose Noire’ van vorig jaar is hier nu de Rolls-Royce Arcadia Droptail, een van de vier ultraluxueuze cabrio’s met een prijs van meer dan 20 miljoen euro!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km