De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

In afwachting van zijn komst naar de showrooms pakken we uit met 7 interessante cijfers omtrent de achtste generatie van de Volkswagen Golf.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 31 oktober 2019
  • Toekomst
  • 1.147 weergaven

1. 35 miljoen

De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

De 8ste Golf komt 45 jaar na de introductie van de eerste generatie van de Golf. Sindsdien zijn van de populaire Volkswagen al meer dan 35 miljoen exemplaren gebouwd.

2. + 2,6 centimeter

De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

De afmetingen van deze nieuwe generatie evolueren nauwelijks. Of toch bijna: de nieuwkomer wordt 2,6 centimeter langer dan de huidige generatie.

3. 5,1 miljoen per jaar

De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

De reden voor deze zeer lichte evolutie qua formaat is dat hetzelfde modulaire MQB-platform wordt hergebruikt dat in 2012 werd geïntroduceerd door de 7de Golf-generatie. Sindsdien gebruiken heel wat modellen van de VW-groep deze basis, die goed is voor 5,1 miljoen auto’s per jaar.

4. 4 soorten motoren

De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

Omdat ondertussen de ID.3 op de markt is gekomen zal de achtste Golf in tegenstelling tot zijn voorganger geen elektrische variant meer krijgen. Toch zal hij nog steeds 4 verschillende soorten motoren aanbieden: benzine, diesel, CNG en plug-inhybride.

5. 5 hybrides

De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

De benzinemotoren van 110 en 150 pk krijgen een milde hybridisering van 48 volt. De twee plug-inhybrides van hun kant ontwikkelen 204 en 245 pk en zijn uitgerust met een lithium-ionbatterij van 13 kWh.

6. 2 schermen

De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

Het instrumentenbord van de nieuwe Golf is volledig digitaal. Het loopt door in het dashboard via een tweede scherm van 8,5 of 10 duim. Dat laatste bedient het infotainmentsysteem en verzamelt de meerderheid van de bedieningsknoppen.

7. 210 km/u

De Volkswagen Golf 8 in 7 cijfers

De achtste Golf is uitgerust met talrijke technologische systemen. Daarbij hoort bijvoorbeeld de jongste generatie voor ondersteund rijden van VW, die de auto tot 210 km/u “bijna helemaal alleen” kan laten rijden. Uiteraard enkel op Duitse snelwegen…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km