Derde keer, goede keer: Audi wint Dakar 2024!

Audi is erin geslaagd om de legendarische Dakar-rally te winnen met zijn innovatieve RS Q e-tron en met de al even legendarische Carlos Sainz Sr. achter het stuur. Laten we deze merkwaardige prestatie eens van naderbij bekijken.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 22 januari 2024
  • Divers

Driemaal is scheepsrecht, wordt gezegd, en dat mag ook worden gezegd van Audi’s poging om de Dakar-rally op een ongebruikelijke manier te winnen. Het Duitse merk heeft zich sinds 2022 namelijk voorgenomen om de woestijnraid met een elektrisch aangedreven rallywagen te winnen. Het resultaat van dit plan is de Audi RS Q e-tron, die inderdaad twee elektromotoren inzet voor een totaal van 288 kW (392 pk) om de zandduinen te overwinnen. 

DTM-motor als generator

Nu zijn de etappes te lang om ze enkel met een batterij te kunnen afleggen, dus wordt er gebruik gemaakt van een 2.0 TFSI-benzinemotor uit de DTM die als generator dient om de batterij van 52 kWh continu bij te laden. Die verbrandingsmotor wordt dan weer gevoed door hernieuwbare brandstof (reFuel), wat voor 60% minder CO2-uitstoot zou zorgen dan bij gewone benzine. Helemaal elektrisch en uitstootvrij is het dus nog niet, maar de eerste stap is gezet.

Geen enkele etappewinst voor Sainz

Het is Audi en Carlos Sainz Sr. dus eindelijk gelukt om de legendarische Dakar-rally te winnen met dit bijzondere concept. En dat op een eveneens bijzondere manier, want Sainz wist dit jaar geen enkele etappe te winnen. Consistentie en een slimme strategie waren de sleutelwoorden, want de inmiddels 61-jarige Spanjaard eindigde wel altijd op of dichtbij het podium, en bleef vooral gespaard van grote technische malheur. Uiteindelijk wist hij op 1:20 uur voorsprong te winnen van de Belg Guillaume De Mévius (Toyota), die dan weer 9 minuten voor Sébastien Loeb (Prodrive) eindigde. Daarmee heeft Sainz zijn vierde Dakar-overwinning in handen.

Slopende editie

En het is niet dat deze editie in het voordeel speelde van Audi. Integendeel: het was een bijzonder slopende Dakar-rally van in totaal 7.891 km lang, met etappes van tot wel 532 km en met een bijzondere 48-uursmarathon, waarbij de piloten twee dagen zonder ondersteuning van hun team moesten overleven. Teamgenoten Mattias Ekström en Stéphane Peterhansel waren minder fortuinlijk en vielen terug tot de 26ste en 30ste plaats door technische problemen. Petje af, dus, zowel voor Audi als voor Sainz Sr., die nog maar eens bewijst dat hij een van de beste rallypiloten aller tijden is.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: de Kia EV3 komt dichterbij

Scoop: de Kia EV3 komt dichterbij

Onze spionnen hebben een gecamoufleerde productieversie gespot van de Kia EV3. Krijgen we binnenkort dan de presentatie?

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De Belgische prijzen van de nieuwe Toyota Land Cruiser zijn bekend. De gelegenheid om in detail te treden over de nieuwste generatie van de iconische terreinwagen.

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km