Deze innovatieve waterstofauto werd ontworpen door Pininfarina

Hij zal in 2025 door het Franse NAMX gebouwd worden in Marokko en pakt uit met verwisselbare waterstoftanks!

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 12 mei 2022
  • Lancering

Auto’s met verwisselbare batterijen kennen we al, maar verwisselbare waterstoftanks zijn nieuw. Het is een idee dat het Franse NAMX gebruikt voor zijn HUV, kort voor Hydrogen Utility Vehicle. Een ingebouwde hoofdwaterstoftank en zes verwisselbare waterstoftanks moeten zorgen voor een rijbereik tot 800 kilometer.

In tegenstelling tot de laadtijd van elektrische auto’s is de tanktijd bij waterstofmodellen geen issue. Maar tankstations voor waterstof zijn er nauwelijks, en plaatsen om tanks te wisselen zijn eenvoudiger op te zetten dan een volwaardige tankinfrastructuur. Een netwerk van die tankwisselstations wil NAMX tegen 2025 klaar hebben, wanneer de HUV op de markt moet komen. Het wil met zijn waterstoftanks ook een oplossing bieden voor andere voertuigen en systemen die nu afhankelijk zijn van traditionele brandstoffen.

Brandstofcel en Pininfarina design


De NAMX HUV maakt gebruik van een brandstofcel die op basis van waterstof elektriciteit opwekt, die dan gebruikt wordt om een elektromotor aan te drijven. Elektromotor of elektromotoren, want de HUV moet er komen in twee versies: een achterwielaangedreven versie met 300 pk en een 0-100 tijd van 6,5 seconden en een krachtigere GTH met vierwielaandrijving en 550 pk, goed voor een 0-100 sprint van 4,5 seconden. Qua prijs is er sprake van 65.000 tot 95.000 euro, al is dat waarschijnlijk exclusief belastingen.

Het ontwerp van de SUV coupé is van de hand van het Italiaanse Pininfarina, dat zelf al uitpakte met de elektrische Battista hypercar. Naast de opvallende X-lichtsignatuur vooraan, worden achteraan de waterstoftanks in de spotlights gezet. Hoe dat precies zit met de crashveiligheid, dat is een andere vraag. De NAMX HUV zal in oktober van dit jaar te zien zijn op het autosalon van Parijs.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: NAMX.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km