Deze innovatieve waterstofauto werd ontworpen door Pininfarina

Hij zal in 2025 door het Franse NAMX gebouwd worden in Marokko en pakt uit met verwisselbare waterstoftanks!

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 12 mei 2022
  • Lancering

Auto’s met verwisselbare batterijen kennen we al, maar verwisselbare waterstoftanks zijn nieuw. Het is een idee dat het Franse NAMX gebruikt voor zijn HUV, kort voor Hydrogen Utility Vehicle. Een ingebouwde hoofdwaterstoftank en zes verwisselbare waterstoftanks moeten zorgen voor een rijbereik tot 800 kilometer.

In tegenstelling tot de laadtijd van elektrische auto’s is de tanktijd bij waterstofmodellen geen issue. Maar tankstations voor waterstof zijn er nauwelijks, en plaatsen om tanks te wisselen zijn eenvoudiger op te zetten dan een volwaardige tankinfrastructuur. Een netwerk van die tankwisselstations wil NAMX tegen 2025 klaar hebben, wanneer de HUV op de markt moet komen. Het wil met zijn waterstoftanks ook een oplossing bieden voor andere voertuigen en systemen die nu afhankelijk zijn van traditionele brandstoffen.

Brandstofcel en Pininfarina design


De NAMX HUV maakt gebruik van een brandstofcel die op basis van waterstof elektriciteit opwekt, die dan gebruikt wordt om een elektromotor aan te drijven. Elektromotor of elektromotoren, want de HUV moet er komen in twee versies: een achterwielaangedreven versie met 300 pk en een 0-100 tijd van 6,5 seconden en een krachtigere GTH met vierwielaandrijving en 550 pk, goed voor een 0-100 sprint van 4,5 seconden. Qua prijs is er sprake van 65.000 tot 95.000 euro, al is dat waarschijnlijk exclusief belastingen.

Het ontwerp van de SUV coupé is van de hand van het Italiaanse Pininfarina, dat zelf al uitpakte met de elektrische Battista hypercar. Naast de opvallende X-lichtsignatuur vooraan, worden achteraan de waterstoftanks in de spotlights gezet. Hoe dat precies zit met de crashveiligheid, dat is een andere vraag. De NAMX HUV zal in oktober van dit jaar te zien zijn op het autosalon van Parijs.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: NAMX.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km