Dit is de auto van het jaar 2024!

De Renault Scénic E-Tech haalt het van de BYD Seal, BMW 5 Reeks, Kia EV9, Peugeot (e-)3008, Toyota C-HR en Volvo EX30.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 26 februari 2024
  • Sector

De deuren van het Salon van Genève zijn nog maar net geopend, of de ‘COTY’-jury maakt de grote winnaar al bekend van de ‘auto van het jaar’-verkiezing. Na de Kia EV6 en de Jeep Avenger gaat de begeerde trofee opnieuw naar een elektrisch model: de Renault Scénic E-Tech! De Franse SUV haalt het daarbij van de BYD Seal, BMW 5 Reeks, Kia EV9, Peugeot (e-)3008, Toyota C-HR en de Volvo EX30. Hij heeft dan ook heel wat troeven in huis...

De Renault Scénic E-Tech, vanaf € 39.950 

De 5de generatie van de Scénic is verkrijgbaar in twee versies en kan meteen besteld worden voor een prijs vanaf € 39.950. De instapversie van de Française krijgt een batterijpakket met een capaciteit van 60 kWh en een 125 kW (170 pk) sterke elektromotor met een koppel van 280 Nm. Daarmee kan de Scénic volgens de WLTP-cyclus tot 430 km afleggen, van 0 naar 100 km sprinten in 9,3 seconden en biedt hij een topsnelheid van 150 km/u. Opladen kan aan een vermogen tot 130 kW, wat ervoor zorgt dat het batterijpakket van 10 naar 80 % bijgeladen kan worden in 32 minuten. 


Tot 625 km rijbereik voor de auto van het jaar 2024

Je kan de Renault Scénic E-Tech ook bestellen met een batterijpakket van 87 kWh, gekoppeld aan een 160 kW (220 pk) en 300 Nm sterke elektromotor. Daarmee biedt de Franse SUV een rijbereik tot 625 km (WLTP), 100 km/u vanuit stilstand in 8,4 seconden en een top van 170 km/u. Het maximale oplaadvermogen stijgt daarbij tot 150 kW, goed voor 15 naar 80 % in 37 minuten. Deze versie is verkrijgbaar voor een prijs vanaf € 46.950.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km