Euro NCAP: “catastrofaal” resultaat voor de elektrische modellen van Renault / Dacia

Donderslag bij heldere hemel tijdens de bekendmaking van de nieuwe Euro NCAP-resultaten: naast een hoop maximumscores van 5 sterren, krijgt de Dacia Spring slechts één ster op zijn rapport… en de Renault Zoé zelfs nul! Hoe valt dat te verklaren?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 08 december 2021
  • Sector

De onafhankelijke crashtestorganisatie Euro NCAP heeft zopas zijn traditionele lijst van nieuwe resultaten gepubliceerd. Daarin staan heel wat modellen met een maximumscore van 5 sterren:

  • BMW iX
  • Genesis G70
  • Genesis GV70
  • Mercedes EQS
  • Nissan Qashqai
  • Skoda Fabia
  • Volkswagen Caddy

En twee modellen die bekroond worden met 4 sterren:

  • Fiat 500e
  • MG Marvel R

Veiligheid ten prooi van elektrificatie?

Maar het zijn vooral de resultaten van de elektrische stadswagens die vragen oproepen in deze nieuwe resultatenlijst: de Dacia Spring krijgt slechts één ster, terwijl de Renault Zoé er dan weer geen enkele krijgt. Michiel van Ratingen, algemeen secretaris van Euro NCAP, is dan ook niet mals voor de Franse groep: “Ooit stond Renault synoniem voor veiligheid. De Laguna was de eerste auto die een vijfsterrenscore behaalde in 2001. Maar deze teleurstellende resultaten voor de Zoé en de Dacia Spring tonen aan dat veiligheid ten prooi gevallen is van de transitie van de groep naar elektrische auto’s.”

5 sterren in 2013…

De resultaten moeten toch wat genuanceerd worden. Bij zijn marktlancering in 2013 behaalde de Zoé, toen pionier onder de elektrische modellen, immers een Euro NCAP maximumscore van 5 sterren. Maar sindsdien is het Euro NCAP puntentoekenningssysteem drastisch strenger geworden, met name wat de elektronische veiligheidssystemen betreft. De score van de Zoé op dat vlak zakte van 85% in 2013 naar 14% nu, ondanks een aantal verbeteringen bij de vernieuwing van het model in 2019. 

Wat de Dacia Spring betreft, herinneren we eraan dat die gebruikmaakt van de technische basis die initieel bestemd was voor opkomende markten, en een gamma van veiligheidstechnologieën dat “bewust beperkt” is om hem aan de zeer competitieve prijs van € 17.190 te kunnen aanbieden.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

De vierde generatie Dacia Sandero komt tussen 2027 en 2028 en krijgt zowel een versie met verbrandingsmotor als een volledig elektrische variant!

Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Na ‘La Rose Noire’ van vorig jaar is hier nu de Rolls-Royce Arcadia Droptail, een van de vier ultraluxueuze cabrio’s met een prijs van meer dan 20 miljoen euro!

Fiat Panda wordt Pandina

Fiat Panda wordt Pandina

De huidige Fiat Panda wordt de Pandina, om te vieren dat het model nog tot 2027 wordt geproduceerd in Italië.

Bugatti: van W16 naar V16!

Bugatti: van W16 naar V16!

De volgende hypercar van Bugatti krijgt een V16, en zal in juni 2024 uit de ateliers van Molsheim rollen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km