Fijnstof: vergelijkbare uitstoot voor verbrandingsmotoren en elektrische auto’s

Niet enkel verbrandingsmotoren stoten fijne stofdeeltjes uit, ook remmen en banden doen dat.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 04 mei 2022
  • Divers

Ademe, het Franse agentschap voor milieu en energie, boog zich over de uitstoot van fijnstof. Daaruit kwamen verschillende conclusies, onder andere over de vooruitgang van fijnstoffilters in de meest recente auto’s met verbrandingsmotoren. Vandaag is die uitstoot bijna onbestaande aan de uitlaat. Fijnstof is tegenwoordig vooral afkomstig van rem- en bandenslijtage. 

Gelijkspel voor elektrische auto’s en verbrandingsmotoren… 

Een voordeel voor elektrische auto’s is dat ze, naast het feit dat ze niet beschikken over een verbrandingsmotor, remmen door middel van energierecuperatie. Ze verslijten hun remblokjes amper of niet en stoten op dat vlak dus geen fijnstof uit. Een overwinning voor de elektrische auto. Maar de banden zijn een andere zaak. Een batterij-elektrische auto is vaak uitgerust met bredere banden dan een gelijkaardig model met verbrandingsmotor. Ze zijn ook zwaarder en verbruiken dus meer rubber. Een overwinning voor de auto met verbrandingsmotor dus. Resultaat: de twee types aandrijving spelen gelijkspel wat de uitstoot van fijnstof betreft...

Niet enkel fijnstof telt

Vervuilen elektrische auto’s dus evenveel als auto’s met verbrandingsmotoren? Uiteraard niet. Ademe wijst erop dat verbrandingsmotoren ook stikstofoxides uitstoten en vluchtige organische stoffen die schadelijker zijn dan eender welk fijnstofdeeltje dat een elektrische auto uitstoot. Het elektrificeren van het wagenpark is dus ongetwijfeld niet voldoende. Ademe vraagt om elektrische auto’s lichter te maken, maar ook om alternatieve mobiliteitsoplossingen te vinden, en zuinig te rijden.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km