Fijnstof: vergelijkbare uitstoot voor verbrandingsmotoren en elektrische auto’s

Niet enkel verbrandingsmotoren stoten fijne stofdeeltjes uit, ook remmen en banden doen dat.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 04 mei 2022
  • Divers

Ademe, het Franse agentschap voor milieu en energie, boog zich over de uitstoot van fijnstof. Daaruit kwamen verschillende conclusies, onder andere over de vooruitgang van fijnstoffilters in de meest recente auto’s met verbrandingsmotoren. Vandaag is die uitstoot bijna onbestaande aan de uitlaat. Fijnstof is tegenwoordig vooral afkomstig van rem- en bandenslijtage. 

Gelijkspel voor elektrische auto’s en verbrandingsmotoren… 

Een voordeel voor elektrische auto’s is dat ze, naast het feit dat ze niet beschikken over een verbrandingsmotor, remmen door middel van energierecuperatie. Ze verslijten hun remblokjes amper of niet en stoten op dat vlak dus geen fijnstof uit. Een overwinning voor de elektrische auto. Maar de banden zijn een andere zaak. Een batterij-elektrische auto is vaak uitgerust met bredere banden dan een gelijkaardig model met verbrandingsmotor. Ze zijn ook zwaarder en verbruiken dus meer rubber. Een overwinning voor de auto met verbrandingsmotor dus. Resultaat: de twee types aandrijving spelen gelijkspel wat de uitstoot van fijnstof betreft...

Niet enkel fijnstof telt

Vervuilen elektrische auto’s dus evenveel als auto’s met verbrandingsmotoren? Uiteraard niet. Ademe wijst erop dat verbrandingsmotoren ook stikstofoxides uitstoten en vluchtige organische stoffen die schadelijker zijn dan eender welk fijnstofdeeltje dat een elektrische auto uitstoot. Het elektrificeren van het wagenpark is dus ongetwijfeld niet voldoende. Ademe vraagt om elektrische auto’s lichter te maken, maar ook om alternatieve mobiliteitsoplossingen te vinden, en zuinig te rijden.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Na eerst de versie met de Nettuno-V6 te hebben onthuld, is de Maserati GranCabrio er nu ook als volledig elektrische Folgore.

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

De Nissan Qashqai krijgt een facelift voor 2024. De compacte SUV geniet van nieuwe technologie en een sterk vernieuwd design, dat zijn inspiratie haalt bij de oude Japanse krijgers.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km