Volkswagen
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
Niet enkel verbrandingsmotoren stoten fijne stofdeeltjes uit, ook remmen en banden doen dat.
Ademe, het Franse agentschap voor milieu en energie, boog zich over de uitstoot van fijnstof. Daaruit kwamen verschillende conclusies, onder andere over de vooruitgang van fijnstoffilters in de meest recente auto’s met verbrandingsmotoren. Vandaag is die uitstoot bijna onbestaande aan de uitlaat. Fijnstof is tegenwoordig vooral afkomstig van rem- en bandenslijtage.
Een voordeel voor elektrische auto’s is dat ze, naast het feit dat ze niet beschikken over een verbrandingsmotor, remmen door middel van energierecuperatie. Ze verslijten hun remblokjes amper of niet en stoten op dat vlak dus geen fijnstof uit. Een overwinning voor de elektrische auto. Maar de banden zijn een andere zaak. Een batterij-elektrische auto is vaak uitgerust met bredere banden dan een gelijkaardig model met verbrandingsmotor. Ze zijn ook zwaarder en verbruiken dus meer rubber. Een overwinning voor de auto met verbrandingsmotor dus. Resultaat: de twee types aandrijving spelen gelijkspel wat de uitstoot van fijnstof betreft...
Vervuilen elektrische auto’s dus evenveel als auto’s met verbrandingsmotoren? Uiteraard niet. Ademe wijst erop dat verbrandingsmotoren ook stikstofoxides uitstoten en vluchtige organische stoffen die schadelijker zijn dan eender welk fijnstofdeeltje dat een elektrische auto uitstoot. Het elektrificeren van het wagenpark is dus ongetwijfeld niet voldoende. Ademe vraagt om elektrische auto’s lichter te maken, maar ook om alternatieve mobiliteitsoplossingen te vinden, en zuinig te rijden.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.