Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
“Een kruk staat stabieler op drie poten dan op twee”. Op basis van die ‘vaststelling’ besliste de directie van Porsche aan het eind van de jaren ’90 om zijn gamma aan te vullen, die op dat moment enkel de 911 en de recentere Boxster kende. Alleen moest nog worden bepaald wat die derde modellenfamilie zou worden. De – juiste – gok van Porsche was om heel vroeg in te zetten op het SUV-silhouet.
Porsche begon aan het eind van de jaren ’90 met zijn project ‘Colorado’ in samenwerking met Volkswagen voor de ontwikkeling van een grote offroader. Het project leidde tot de VW Touareg en de Porsche Cayenne. Porsche bevestigde de ontwikkeling van het project, zonder er de naam van prijs te geven, in 1998. Maar pas in 2002, op het salon van Parijs, maakte het publiek voor het eerst kennis met de Porsche Cayenne.
Vervolgens kostte het Porsche slechts 18 jaar om het miljoenste exemplaar van zijn Cayenne te bouwen. Enkel de 911 is erin geslaagd om die magische kaap te halen bij Porsche, maar die had daar wel… 45 jaar voor nodig.
In tegenstelling tot de miljoenste 911, die Porsche heel egoïstisch voor zichzelf heeft gehouden, gaat de miljoenste Cayenne gewoon naar een (Duitse) klant. Het is een rode GTS.
Door ruimtegebrek op zijn historische productiesite in Weissach huurde Porsche een 3.800 vierkante meter grote fabriek in het industriepark van Hemmingen. Daar is de Cayenne geboren. Destijds kon het merk nog met prototypes rond de site rijden zonder door spionnen te worden gefotografeerd, zo herinnert men zich bij Porsche.
In zijn ‘trage periode’ begin de jaren ’90 bouwde Porsche geen 15.000 auto’s per jaar meer. De Cayenne heeft de verkoopcijfers van de nicheconstructeur fors opgedreven. Vorig jaar wist Porsche wereldwijd bijna 100.000 exemplaren te slijten van zijn Cayenne (en van de ondertussen geboren Cayenne Coupé), terwijl de totale productie van het merk 280.000 auto’s bedroeg.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.