Ineos Fusilier: 100 % elektrisch of plug-in hybride!

Naast een 100 % elektrische variant zal je ook kunnen kiezen voor een Ineos Fusilier met een plug-in hybride aandrijflijn, waarbij een kleine verbrandingsmotor dienstdoet als range extender.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 26 februari 2024
  • Lancering

Na de Grenadier Quartermaster, die officieel voorgesteld werd in juli, toont Ineos nu al een nieuw model, de Fusilier. Die is korter en lager dan de Grenadier, maar krijgt wel dezelfde robuuste en ‘utilitaire’ styling van zijn grote broer. De autobouwer besteedde extra aandacht aan de aerodynamica, met onder andere een actief radiatorrooster dat kan openen of sluiten om ofwel meer koeling te bieden als dat nodig is ofwel de luchtweerstand te verkleinen. Wat hij niet overneemt van zijn grote broer, zijn diens verbrandingsmotoren...

Ineos EV en PHEV

Ineos biedt twee versies van zijn Fusilier: een 100 % elektrische en een plug-in hybride. De kleine verbrandingsmotor zal echter enkel dienstdoen als generator om de ‘grote’ batterij te voeden tijdens het rijden. Jammer genoeg weten we op dit moment nog niet veel meer daarover. Wat we wel al weten, is dat de Fusilier niet in Frankrijk gebouwd zal worden, zoals het geval is voor de Grenadier, maar wel bij Magna in het Oostenrijkse Graz.

Meer info in de herfst

De Fusilier staat op een ‘skateboard-platform’ dat op maat gemaakt werd door Ineos en dus verschilt van het onderstel van de Grenadier. De bodemstructuur en een deel van het koetswerk zullen uit staal vervaardigd worden, terwijl de deuren van aluminium zullen zijn. Ineos laat weten dat de Fusilier ondanks de aanwezigheid van de batterijen lichter zal zijn dan de Grenadier, die meer dan 2,6 ton op de weegschaal zet. De autobouwer komt in de herfst met meer informatie over zowel de aandrijvingen als de officiële lanceringsdatum.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km