Italdesign Asso di Picche: na 50 jaar een opvolger

50 jaar na de lancering van de originele showcar, heeft Italdesign een moderne interpretatie gecreëerd van de Asso di Picche. Het is nog steeds een ranke coupé, maar dan met de uitdagingen van deze tijd.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 18 oktober 2023

Op het autosalon van Frankfurt in 1973 stond de Asso di Picche (schoppenaas) te blinken op de stand van Italdesign Centro Stile, naar de hand van Giorgetto Giugiaro en zijn team. Het was een wigvormige coupé op basis van de Audi 80, geïnspireerd door de Alfa Romeo Caimano en Maserati Boomerang, nog twee ontwerpen van het Italiaanse designhuis. De showcar was functioneel en zelfs klaar voor productie, maar zo ver is het nooit gekomen. Delen van het ontwerp kwamen wel terug in de eerste Volkswagen Scirocco, Lotus Esprit en Lancia Delta.

Moderne schoppenaas

Nu, 50 jaar later, heeft Italdesign (tegenwoordig deel van de VW-groep) zichzelf de taak gegeven om de Asso di Picche te herinterpreteren in de moderne tijdsgeest. Dat levert deze Asso di Picche in Movimento (schoppenaas in beweging) op, nog steeds een ranke coupé met wigvorm, maar dan met een moderne, elektrische basis en zaken als LED-technologie en nieuwe manieren om de digitalisatie aan boord zo subtiel mogelijk te integreren. In tegenstelling tot het origineel, is er geen fysieke showcar gemaakt van de Asso di Picche in Movimento. De moderne interpretatie bestaat voorlopig enkel als digitaal studiemodel.

Moderne uitdagingen die ook een andere aanpak met zich meebrachten bij het ontwerp van deze conceptcar. Zo zorgt de integratie van een batterijpakket voor een hogere koetswerkvorm. Wat niet wil zeggen dat het een SUV is geworden, want met een lengte van 4,66 m, een breedte van 1,95 m en een hoogte van 1,23 m is het naar hedendaagse maatstaven nog steeds een lage coupé. Om het grotere formaat weer in verhouding te brengen, groeiden ook de velgen tot 23 inch. 

Oprolbaar scherm

Maar die moderne designtechnieken brengen ook wat voordelen met zich mee. Zo bestaat de hele frontpartij, het dak en de achterruit uit één stuk polycarbonaat dat behandeld is om UV-straling tegen te gaan. LED-lampen brengen wat extra visuele identiteit met zich mee, terwijl de digitale aard van dit model ook betekent dat Italdesign een zwevend display heeft kunnen uitvinden dat kan oprollen als je even een digitale detox wil inlassen. Het leer van het originele model heeft natuurlijk plaats moeten maken voor duurzame, diervrije materialen. We zijn alvast benieuwd hoe de derde interpretatie van de Asso di Picche er zal uitzien over 50 jaar!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km