Italdesign Asso di Picche: na 50 jaar een opvolger

50 jaar na de lancering van de originele showcar, heeft Italdesign een moderne interpretatie gecreëerd van de Asso di Picche. Het is nog steeds een ranke coupé, maar dan met de uitdagingen van deze tijd.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 18 oktober 2023

Op het autosalon van Frankfurt in 1973 stond de Asso di Picche (schoppenaas) te blinken op de stand van Italdesign Centro Stile, naar de hand van Giorgetto Giugiaro en zijn team. Het was een wigvormige coupé op basis van de Audi 80, geïnspireerd door de Alfa Romeo Caimano en Maserati Boomerang, nog twee ontwerpen van het Italiaanse designhuis. De showcar was functioneel en zelfs klaar voor productie, maar zo ver is het nooit gekomen. Delen van het ontwerp kwamen wel terug in de eerste Volkswagen Scirocco, Lotus Esprit en Lancia Delta.

Moderne schoppenaas

Nu, 50 jaar later, heeft Italdesign (tegenwoordig deel van de VW-groep) zichzelf de taak gegeven om de Asso di Picche te herinterpreteren in de moderne tijdsgeest. Dat levert deze Asso di Picche in Movimento (schoppenaas in beweging) op, nog steeds een ranke coupé met wigvorm, maar dan met een moderne, elektrische basis en zaken als LED-technologie en nieuwe manieren om de digitalisatie aan boord zo subtiel mogelijk te integreren. In tegenstelling tot het origineel, is er geen fysieke showcar gemaakt van de Asso di Picche in Movimento. De moderne interpretatie bestaat voorlopig enkel als digitaal studiemodel.

Moderne uitdagingen die ook een andere aanpak met zich meebrachten bij het ontwerp van deze conceptcar. Zo zorgt de integratie van een batterijpakket voor een hogere koetswerkvorm. Wat niet wil zeggen dat het een SUV is geworden, want met een lengte van 4,66 m, een breedte van 1,95 m en een hoogte van 1,23 m is het naar hedendaagse maatstaven nog steeds een lage coupé. Om het grotere formaat weer in verhouding te brengen, groeiden ook de velgen tot 23 inch. 

Oprolbaar scherm

Maar die moderne designtechnieken brengen ook wat voordelen met zich mee. Zo bestaat de hele frontpartij, het dak en de achterruit uit één stuk polycarbonaat dat behandeld is om UV-straling tegen te gaan. LED-lampen brengen wat extra visuele identiteit met zich mee, terwijl de digitale aard van dit model ook betekent dat Italdesign een zwevend display heeft kunnen uitvinden dat kan oprollen als je even een digitale detox wil inlassen. Het leer van het originele model heeft natuurlijk plaats moeten maken voor duurzame, diervrije materialen. We zijn alvast benieuwd hoe de derde interpretatie van de Asso di Picche er zal uitzien over 50 jaar!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km