Kia Soul EV: nog meer aparte stijl en dubbel zo grote batterij

Kia heeft de derde generatie van zijn blokvormige cross-over Soul voorgesteld op het salon van Los Angeles. Naast de versies met verbrandingsmotor voor de VS stond ook de elektrische Soul EV, die we komende lente aan deze kant van de Oceaan mogen verwachten.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 november 2018
  • Toekomst

Al van bij de eerste blik is duidelijk dat de derde generatie van de Soul trouw blijft aan het monolithische en kubusvormige design van zijn voorgangers. Toch wordt zijn stijl nog wat specialer, onder meer dankzij fijne lichtblokken die hem een priemende blik geven. Net zoals de huidige generatie zou de nieuwkomer in Europa enkel nog verkrijgbaar zijn in een elektrische versie.

64 kWh

Goed nieuws voor bestuurders met ‘rijbereikangst’: de Soul EV grijpt deze generatiewissel aan om zich de dikste batterij aan te meten van zijn onlangs onthulde broer Niro EV, die tot 64 kWh aan stroom kan opslaan. Daarmee wordt het rijbereik van de nieuwe Soul EV minstens dubbel zo groot als dat van de huidige generatie, die nog een accu van 30 kWh gebruikt. Kia bevestigt nog niet wat het officiële rijbereik is van deze nieuwe generatie, waarvan de homologatie nog niet rond is. Op de WLTP-cyclus zou het echter rond de 450 kilometer moeten schommelen.

395 Nm

De Soul EV neemt trouwens ook de krachtigste elektromotor over van de Niro EV. Die ontwikkelt een vermogen van 204 pk en een koppel van 395 Nm. De Soul EV wordt gebouwd in Korea, in de fabriek van Gwangju, en belooft nu al in de lente van 2019 op de Europese markt te komen.

Kia

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ineos Fusilier: 100 % elektrisch of plug-in hybride!

Ineos Fusilier: 100 % elektrisch of plug-in hybride!

Naast een 100 % elektrische variant zal je ook kunnen kiezen voor een Ineos Fusilier met een plug-in hybride aandrijflijn, waarbij een kleine verbrandingsmotor dienstdoet als range extender.

Kimera EVO38: de ultieme Lancia 037

Kimera EVO38: de ultieme Lancia 037

De Kimera EVO38 gaat verder dan de EVO37 en voegt vierwielaandrijving toe, waarmee het volgens Kimera de ultieme evolutie wordt van de Lancia waarop hij is gebaseerd.

Dit is de auto van het jaar 2024!

Dit is de auto van het jaar 2024!

De Renault Scénic E-Tech haalt het van de BYD Seal, BMW 5 Reeks, Kia EV9, Peugeot (e-)3008, Toyota C-HR en Volvo EX30.

Renault 5 E-Tech electric: wedergeboorte van een e-coon

Renault 5 E-Tech electric: wedergeboorte van een e-coon

De Renault 5 E-Tech electric geeft zich eindelijk bloot. Hij pakt uit met een rijbereik van maximaal 400 km, tot 110 kW (150 pk) en 245 Nm, en een instapprijs van minder dan € 25.000.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km
€ 53.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km