Lancia onthult de nieuwe Ypsilon

Lancia keert terug naar de internationale markt met de nieuwe Ypsilon, die eerst als volledig elektrische versie op de markt komt, gevolgd door een mildhybride versie. Het merk onthult ook een speciale reeks in samenwerking met Cassina.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 14 februari 2024
  • Lancering

De Italiaanse constructeur Lancia, die deel uitmaakt van de Stellantis-groep, heeft Valentijnsdag gekozen om de nieuwste versie van zijn compacte succesnummer voor te stellen: de Ypsilon. Toeval of niet, maar het merk wil wel als geen ander de Italiaanse glamour en stijl belichamen. Voor deze comeback (Lancia produceert momenteel enkel nog de oude Ypsilon voor de Italiaanse markt) heeft de constructeur de krachten gebundeld met een van de meest bekende meubelmerken van het land: Cassina. De stadswagen keert dus terug in de schijnwerpers met een speciale reeks Ypsilon Edizione Limitata Cassina, waarvan er slechts 1.906 exemplaren worden gebouwd (een hoedtik naar het geboortejaar van het merk). Het resultaat is een combinatie van knowhow uit twee complementaire industrieën, waarmee deze speciale reeks zich onderscheidt door zijn unieke interieur, zowel qua comfort als qua chique, tijdloze sfeer.

Onderscheidend design

Met 44.743 inschrijvingen in 2023, was de oude Ypsilon nog steeds het derde meest populaire model in Italië. Om maar te zeggen dat er een zekere druk ligt op deze nieuwe generatie, waarvan het succes de toekomst van het merk zal bepalen. Het model haalt zijn inspiratie bij de Lancia Stratos en bij de Pu+Ra HPE-conceptcar, met een slimme mix van moderniteit en originaliteit, zowel qua koetswerk als voor het interieur. 

Natuurlijk hebben de ontwikkelaars bij Lancia kunnen putten uit de organenbank van de Frans-Italiaanse groep. Het is dan ook het platform van de Opel Corsa en Peugeot 208 dat als basis dient voor de nieuwe Ypsilon. Hij wordt gebouwd in Spanje (wat sommige liefhebbers van het merk misschien zal dwarszitten) en onderscheidt zich van zijn twee neven met een eigen design, te beginnen met de voorkant, die opvalt door zijn drie lichtstrepen. De 'echte' koplampen zijn laag geplaatst en gaan op in de bumper. De achterkant is net zo opvallend, met stijlelementen die hun oorsprong vinden in de iconische Stratos uit de jaren 1970. Kijk maar naar de ronde lampen en het hoekige element dat de ronding van de kofferklep breekt. Tenslotte onderscheidt de Ypsilon zich ook met zijn deurgrepen achteraan, die in de C-stijl zitten verstopt.

Rijdend salon

Natuurlijk heeft Lancia niet zomaar gekozen voor Cassina als partner. De samenwerking levert een speciale reeks op met een van de mooiste interieurs van het moment, verrijkt met zetels in blauw fluweel met het 'Cannelloni'-motief dat dierbaar is aan Lancia. We zien ook een afgeplat stuurwiel en een multifunctionele 'Tavolino' (tafeltje) onder het dashboard. Daarop kan je je smartphone draadloos opladen, of andere losse spullen op neerzetten.

Het interieur van de Ypsilon krijgt ook een verzonken digitaal instrumentenpaneel en een centraal aanraakscherm, met tussenin de bediening van de klimaatcontrole. De middenconsole krijgt dan weer de transmissieschakelaar en de startknop. Last but not least is de Ypsilon de eerste Lancia die het SALA-systeem krijgt (Sound Air Light Augmentation), met een personaliseerbaar infotainment dat de audio, de airco en de sfeerverlichting op elkaar afstelt.

Eerst volledig elektrisch, dan mild hybrid

Deze speciale Cassina-reeks wordt enkel beschikbaar als volledig elektrische versie. Die wordt aangedreven door de bekende motor van 115 kW (156 pk) en 260 Nm koppel, die samen met een batterij van 51 kWh de Ypsilon een WLTP-actieradius van 403 km geeft. Volgens de constructeur schommelt het gemiddelde verbruik tussen 14,3 en 14,6 kWh/100 km. Aan een snellader kan je van 20 tot 80% bijladen in slechts 24 minuten, of 100 km autonomie terugwinnen in 10 minuten. Stellantis biedt ook de Free2move Charge-app aan, waarmee je terecht kan bij quasi alle openbare laadpalen. De Ypsilon wordt binnenkort ook beschikbaar met een mildhybride motorisering die een 1,2 liter-benzinemotor combineert met een kleine elektromotor en een gerobotiseerde versnellingsbak.

En wat hierna?

De Ypsilon komt deze zomer op de markt in België voor een nog onbekende prijs. Ook bij ons zal hij eerst te krijgen zijn als volledig elektrische versie, alvorens het gamma verder wordt uitgebreid. In 2025 komt er een Ypsilon HF, eveneens volledig elektrisch, maar met veel sportievere ambities. Na het stadswagentje komen er nog twee volledig elektrische Lancia's op de markt: de Gamma in 2026 (een sportieve crossover) en de Delta in 2028 (een compacte middenklasser). Deze toekomstige modellen worden op het STLA Medium-platform gebouwd, met een batterijcapaciteit van 87 tot 104 kWh en een maximale autonomie van 700 km. Qua distributie zal Lancia zich geleidelijk aansluiten bij een nieuw netwerk van premium Stellantis-dealers, naast Alfa Romeo en DS.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Lancia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km