Lingotto: dit is hoe het verleden de toekomst van Fiat gaat inspireren

Fiat viert de 100e verjaardag van zijn iconische Lingotto-gebouw en maakt van de gelegenheid gebruik om uit te leggen hoe de architectuur van zijn historische fabriek nu het ontwerp van zijn toekomstige modellen zal inspireren.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 mei 2023
  • Divers

Lingotto is het soort gebouw dat je niet onverschillig kan laten. Het is het oorspronkelijke hoofdkantoor van Fiat en wordt dit jaar 100 jaar oud. De productielocatie van Fiat in Turijn werd namelijk officieel geopend op 22 mei 1923 en is sindsdien een iccon geworden van de Italiaanse (auto-)industrie. In die mate dat de beroemde architect Le Corbusier het zelfs "een van de meest indrukwekkende spektakels die de industrie ooit heeft geschapen" heeft genoemd. 

Terwijl de oorspronkelijke structuur en zijn indrukwekkende kenmerken het Italiaanse merk in de 20e eeuw brachten, zoals de fameuze testpiste op het dak en de spiraalvormige hellingen om het te bereiken, moest het gebouw zich in de jaren '80 opnieuw uitvinden, aangezien de autoproductie er werd stilgelegd in 1982. Vandaag is het een trendy plek met winkels, kantoren, hotels en exporuimtes voor evenementen.

Om de honderdste verjaardag van Lingotto te vieren, heeft Fiat een korte video met de titel 'Shaping the Future' gepubliceerd, waarin CEO Olivier François uitlegt hoe de toekomstige modellen van Fiat inspiratie zullen putten uit de typische elementen van de architectuur van Lingotto: lichtheid, maximalisatie van de beschikbare ruimte en een karaktervolle uitstraling. Daarmee krijgen we dus een klein voorproefje op de nieuwe designtaal van het merk. De nieuwe Fiats met Lingotto-DNA zullen we over een jaar kunnen ontdekken, aldus François.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben je op zoek naar een Fiat? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Fiat-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km