Lingotto: dit is hoe het verleden de toekomst van Fiat gaat inspireren

Fiat viert de 100e verjaardag van zijn iconische Lingotto-gebouw en maakt van de gelegenheid gebruik om uit te leggen hoe de architectuur van zijn historische fabriek nu het ontwerp van zijn toekomstige modellen zal inspireren.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 mei 2023
  • Divers

Lingotto is het soort gebouw dat je niet onverschillig kan laten. Het is het oorspronkelijke hoofdkantoor van Fiat en wordt dit jaar 100 jaar oud. De productielocatie van Fiat in Turijn werd namelijk officieel geopend op 22 mei 1923 en is sindsdien een iccon geworden van de Italiaanse (auto-)industrie. In die mate dat de beroemde architect Le Corbusier het zelfs "een van de meest indrukwekkende spektakels die de industrie ooit heeft geschapen" heeft genoemd. 

Terwijl de oorspronkelijke structuur en zijn indrukwekkende kenmerken het Italiaanse merk in de 20e eeuw brachten, zoals de fameuze testpiste op het dak en de spiraalvormige hellingen om het te bereiken, moest het gebouw zich in de jaren '80 opnieuw uitvinden, aangezien de autoproductie er werd stilgelegd in 1982. Vandaag is het een trendy plek met winkels, kantoren, hotels en exporuimtes voor evenementen.

Om de honderdste verjaardag van Lingotto te vieren, heeft Fiat een korte video met de titel 'Shaping the Future' gepubliceerd, waarin CEO Olivier François uitlegt hoe de toekomstige modellen van Fiat inspiratie zullen putten uit de typische elementen van de architectuur van Lingotto: lichtheid, maximalisatie van de beschikbare ruimte en een karaktervolle uitstraling. Daarmee krijgen we dus een klein voorproefje op de nieuwe designtaal van het merk. De nieuwe Fiats met Lingotto-DNA zullen we over een jaar kunnen ontdekken, aldus François.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben je op zoek naar een Fiat? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Fiat-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 4: op ontdekking van de elektrische SUV-coupé

Polestar 4: op ontdekking van de elektrische SUV-coupé

Tijdens de Automotive eMotion Summit van Febiac konden we de Polestar 4 SUV-coupé ontdekken, die voor het eerst in België wordt voorgesteld.

Dacia Spring: facelift... voor het uiterlijk

Dacia Spring: facelift... voor het uiterlijk

Dacia wil zijn Spring niet laten inhalen door de nieuwe 'betaalbare' elektrische stadswagens. Maar is een uiterlijke make-over genoeg om hem 'in' te houden zonder technische evoluties?

Audi lijft designchef Land Rover in

Audi lijft designchef Land Rover in

Massimo Frascella wordt verantwoordelijk voor de styling van de toekomstige modellen van het merk met de vier ringen.

Cupra Born VZ: onderhuids pittiger geworden

Cupra Born VZ: onderhuids pittiger geworden

De VZ is amper te onderscheiden van de andere Cupra Borns, maar hij geniet wel van 240 kW (325 pk) en 545 Nm, met een aangepast chassis om hem nog sportiever te maken!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 53.990
2019
105.433 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km