Microlino nu ook als brommobiel Lite

De Microlino is nu ook beschikbaar als Lite, een brommobiel met een topsnelheid van 45 km/u, waardoor 16-jarigen met een AM-rijbewijs op zak ermee op de baan mogen. Maar ze zullen er heel wat uurtjes op hun studentenjob voor moeten kloppen...

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 28 februari 2024
  • Lancering

Je zou denken dat de Microlino en pakweg de Citroën Ami/Fiat Topolino/Opel Rocks in hetzelfde segment zitten. Maar niets is minder waar: tot nu toe was de Microlino er enkel als categorie L7e, met een maximaal toelaatbare topsnelheid van 90 km/u en een wagengewicht van 600 kilo. Je hebt er dus een volwaardig rijbewijs B voor nodig, terwijl de Ami en co maar 45 km/u halen (L6e) en ook met een brommerrijbewijs (AM) bestuurd mogen worden. Een markt die het Zwitserse Micro duidelijk ook wil aanboren, want op het autosalon van Genève stelde het zijn Microlino Lite voor, die de concurrentie aangaat met de brommobielen van Stellantis.

Tot 177 km

De Microlino Lite kan bogen op hetzelfde retrodesign als zijn ‘grote’ broer, met hevige inspiratie van de Isetta uit de jaren ’50, maar moet het dus doen met een teruggeschroefde techniek. De topsnelheid is begrensd op 45 km/u, terwijl de batterij van 5,5 kWh hem een rijbereik van 93 km geeft. Optioneel kan je ook kiezen voor een pakket van 11 kWh, wat de range doet toenemen tot 177 km – een pak meer dan de Ami, die op 75 km blijft steken. Aan boord is er plek voor twee op de zitbank, met achterin nog een relatief grote bagageruimte van 230 liter.

Peperduur!

Er zijn twee kleuren beschikbaar: Venice Blue of het matgrijze Berlin Anthracite, in beide gevallen met oranje accenten. Ook een zonnedakje is beschikbaar. Aan boord kan je dan weer kiezen voor een ‘Premium’ interieur met leer en suède met contraserende stiksels en zijvakken. Maar al deze luxe komt met een prijs: de Microlino Lite heeft een vanafprijs van... 17.990 euro! Daarmee is hij twee keer zo duur als de Citroën Ami, die wel wat spartaanser is aan boord, en zelfs duurder dan een Dacia Jogger. Met alle opties aangevinkt kom je zelfs aan een eindprijs van 21.690 euro. De eerste leveringen staan gepland voor juni 2024.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: de Kia EV3 komt dichterbij

Scoop: de Kia EV3 komt dichterbij

Onze spionnen hebben een gecamoufleerde productieversie gespot van de Kia EV3. Krijgen we binnenkort dan de presentatie?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De Belgische prijzen van de nieuwe Toyota Land Cruiser zijn bekend. De gelegenheid om in detail te treden over de nieuwste generatie van de iconische terreinwagen.

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km