Mini Countryman: ook op benzine als John Cooper Works

De sportieve versie van de nieuwe Mini Countryman is uitgerust met een 2 liter-viercilinder turbobenzine van 221 kW (300 pk) en 400 Nm koppel.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 09 november 2023
  • Lancering

Na aanvankelijk enkel de elektrische varianten van zijn SUV te hebben voorgesteld, onthult Mini nu ook de eerste variant van de Countryman met een verbrandingsmotor, en het is niet de minste! De constructeur heeft namelijk besloten om te beginnen met de sportieve John Cooper Works-versie. Alleen is die net iets minder sportief dan zijn voorganger, toch in Europa...

Minder vermogen dan de vorige

Op onze markt moet de Mini Countryman John Cooper Works zich tevreden stellen met een 2 liter-viercilinder turbo van 221 kW (300 pk) en 400 Nm. Een vermogen dat over de 4 wielen wordt verdeeld dankzij het ALL4-systeem van het merk. Dat is 12 pk minder dan in de Verenigde Staten, maar ook 6 pk en 50 Nm minder dan de vorige generatie Countryman JCW! De nieuwe Countryman John Cooper Works is langer, breder, hoger en ook iets zwaarder dan zijn voorganger, met als gevolg dat hij dus iets trager is geworden. Hij bereikt de 100 km/u in 5,4 seconden, wat 0,3 seconden trager is dan voordien. De topsnelheid van 250 km/u is echter niet veranderd.

De grootste kart

Om dit vermogensverlies te compenseren, heeft Mini zijn Countryman John Cooper Works een Go-kartmodus gegeven! Een zeer grote kart van 4,43 m lang, 1,84 m breed en 1,66 m hoog... De Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar om een idee te geven: de nieuwe Countryman JCW wordt aangeboden vanaf 47.895 dollar in de Verenigde Staten. In Europa wordt hij waarschijnlijk wat duurder dan de 52.200 euro die je voor zijn voorganger betaalde. Het valt ook nog te bezien wanneer het model beschikbaar wordt op onze markt.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mini Countryman? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mini Countryman-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Fiat Panda wordt Pandina

Fiat Panda wordt Pandina

De huidige Fiat Panda wordt de Pandina, om te vieren dat het model nog tot 2027 wordt geproduceerd in Italië.

Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Na ‘La Rose Noire’ van vorig jaar is hier nu de Rolls-Royce Arcadia Droptail, een van de vier ultraluxueuze cabrio’s met een prijs van meer dan 20 miljoen euro!

Bugatti: van W16 naar V16!

Bugatti: van W16 naar V16!

De volgende hypercar van Bugatti krijgt een V16, en zal in juni 2024 uit de ateliers van Molsheim rollen!

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

De vierde generatie Dacia Sandero komt tussen 2027 en 2028 en krijgt zowel een versie met verbrandingsmotor als een volledig elektrische variant!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km